Mocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Languages

Wkładka edukacyjna Szara taśma Kacper Nurzyński

Sztuka to…
sposób komunikacji – budowania wypowiedzi, ale i zadawania pytań.

Dóra Maurer Co można zrobić z kostką brukową?
W performansie Co można zrobić z kostką brukową? Dora Maurer wykorzystała w specjalny sposób proste rekwizyty (kostka brukowa, sznurek, słomiana sieć) do przekazania złożonych treści. Takie ograniczenie środków wzmaga pracę wyobraźni, pozwala odkryć potencjał znaczeniowy rzeczywistości prozaicznej, odnaleźć nowe sposoby użycia tego, co znane, i zbudować za pomocą tego artystyczną wypowiedź. W moim cyklu fotografii do zbudowania treści również użyłem jako przewodniego rekwizytu bardzo prozaicznego przedmiotu – szarej taśmy pakowej.

Cykl fotografii

1. Szara taśma odnosi się do relacji między człowiekiem a narzędziem.

2. Szara taśma ujawnia charakter niewidocznego spoiwa łączącego człowieka i narzędzie.

3. Szara taśma zacierając granicę między człowiekiem a narzędziem, kwestionuje podrzędną rolę narzędzia wobec istoty ludzkiej.

4. Istota ludzka zasłonięta, anonimowa, bierna staje się przedmiotem, narzędzie wyeksponowane, konkretne, czynne ruchliwe staje się podmiotem.

5. Narzędzie-podmiot ma świadomość. Jest to świadomość zbiorowa wypracowana przez kulturę i zakrzepła w konkretnym przedmiocie.

6. Ukształtowana i zakrzepła świadomość przejawiająca się w konkretnym narzędziu (które z jakichś powodów stało się dla ludzkości ważne i potrzebne) odkształca niestabilną i plastyczną świadomość istoty ludzkiej.

Naświetlenie takiej relacji między istotą ludzką a narzędziem pozwala postawić pytania:

1. W jaki sposób wynalazek kalendarza wpływa na długość mojego życia?

2. Jakie znałbym kierunki i miejsca, nie znając butów?

3. Jakie znałbym smaki, nie znając sztućców?

4. Jak ewoluowałyby moje sny, gdybym nigdy nie znał poduszki?

Propozycja zadania edukacyjnego

1. Wybrać rekwizyt (może to być szara taśma).

2. Przeanalizować jego właściwości, możliwości ekspresji, potencjał komunikacyjny (szarą taśmę można na przykład przyklejać do swojego ciała lub do ciał innych osób, łączyć nią rożne osoby, można nią tworzyć formy przestrzenne, wykorzystując wyposażenie pomieszczenia, można nią wyklejać rysunki na ścianie, można nią tworzyć napisy itd.).

3. Stworzyć wypowiedź plastyczną, realizując cykl fotografii lub performans z wykorzystaniem rekwizytu.

4. Stworzyć narrację z fotografii lub zaaranżować ich układ kompozycyjny.

Kacper Nurzyński (ur. 1985) – absolwent Wydziału Wzornictwa (2010) oraz Wydziału Sztuki Mediów (2012) Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się filmem i fotografią. Jego film dyplomowy zrealizowany w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego zdobył nagrodę główną na wystawie Coming Out. Najlepsze dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w 2012 roku.  Jest także laureatem konkursów fotograficznych i projektowych. Jego film Wibracja Trzynastki został zakwalifikowany do wystawy głównej Neu/Now Live Festival w Amsterdamie. W 2013 roku odbyła się jego indywidualna wystawa w galerii Salon Akademii w Warszawie, na której zaprezentował film Widzenia (2013).