//Czyja historia?//
Czyja historia?
Opublikowano: 01.04.2012
Joshua Schwartz
Billboard International
marzec – grudzień 2012
Czyja historia?
Czyja historia? to tworzone przez rok dzieło site specific, a także projekt kuratorski Joshuy Schwartza. Projekt posługuje się billboardami reklamowymi rozmieszczonymi w mieście, udostępniając artystom przestrzeń Oświęcimia do zaprezentowania swoich prac, które stawiają czoło tragicznej przeszłości miasta.
Więcej informacji na stronie:
www.thebillboardgallery.com
Wystawy:
22.3–25.4 Joshua Schwartz
26.4–30.5 Yael Bartana
31.5–4.7 Julien Berthier
5.7–8.8 Joanna Rajkowska
9.8–12.9 Thomas Mailaender
13.9–17.10 Adrien Tiritiaux
18.10–21.11 Martin Roth
22.11–26.12 Daniel Bozhkov
Czyja historia? to pierwsza prezentacja z serii publicznych kuratorskich projektów Billboard International.
Projekt historyczny
Miejsce na zorganizowanie projektu wybrano ze względu na historię Oświęcimia, jego szczególny stan obecny i trudną, ale postrzeganą optymistycznie przyszłość. Dziewięćsetletnie dzieje miasta zostały odsunięte w cień przez wypadki II wojny światowej. Przez ostatnie siedemdziesiąt dwa lata teren ten był kojarzony na całym świecie z niemieckim obozem koncentracyjnym.
W minionych trzech dekadach miasto stało się popularnym celem wycieczek turystycznych, przyciągając setki tysięcy odwiedzających rocznie. Podczas gdy zwiedzający miasto rezerwują sobie czas jedynie na wizytę w Muzeum Auschwitz-Birkenau, mieszkańcy Oświęcimia starają się skierować ich uwagę również na to, co pozwoliłoby im samym otrząsnąć się z traumy i patrzeć w przyszłość.
Usytuowanie dokładnie pomiędzy Rynkiem Głównym w Oświęcimiu a terenem obozu koncentracyjnego sprawia, że Billboard International łączy, dosłownie i symbolicznie, tragiczną przeszłość z wiarą w jutro. Czyja historia? ma do zaoferowania mieszkańcom, turystom i przypadkowym przechodniom kontakt z pracami wybranych artystów, a także możliwość obserwowania, jak one funkcjonują i zmieniają otoczenie.
Billboard International
BI ma na celu kuratorowanie wystaw i prezentację prac artystów na całym świecie w szerokim zakresie tak kontekstów i środków wyrazu, jak i wyboru miejsc wystaw. BI angażuje się zwłaszcza w projekty wiążące się z konkretną lokalizacją – zachęca artystów, aby pracowali nad koncepcjami, które podkreślają rolę danego miejsca w relacjach społecznych, zarówno na poziomie makro-, jak i mikrozbiorowości.
Główny pomysłodawca
Joshua Schwartz jest artystą multidyscyplinarnym, który mieszka i pracuje w Nowym Jorku. W swoich pracach wizualnych używa różnych środków wyrazu, od fotografii, przez rzeźbę, do performance, pozwalając, aby struktura konceptualna danego dzieła sama decydowała o jego formie. Jego projekty często zakładają wychodzenie prac poza galerie.
Joshua stworzył prace na użytek publiczny dla miasta Baltimore, Museo de Arte Contemporáneo de Monterrey oraz dla festiwalu muzyki MtyMx. Lokalizacja galerii Billboard International w Oświęcimiu jest dla Joshuy ukoronowaniem jego współpracy z tym miastem i z jego rozmaitymi ośrodkami kulturalnymi i artystycznymi.
Aby dowiedzieć się więcej o Joshui Schwartzu, odwiedź:
www.joshuaschwartz.net