OutlineMocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Przejdź do głównej treści
Languages

Wystawy

Wystawy

Wystawy czasowe

Tadeusz Boruta, //Św. Franciszek oddaje się pod opiekę Kościoła//, 2003, olej / płótno, 185 × 275 cm, courtesy T. Boruta1

Artyści z Krakowa. Generacja 1950–1969

Wystawa otwarta w dniach: 29.10.2020 - 30.05.2021
Miejsce: Budynek A, poziom 0

Wystawa prezentuje twórców związanych z Krakowem urodzonych w latach 50. i 60. To trzecia ekspozycja z cyklu zainaugurowanego przez MOCAK w październiku 2015 roku. Celem tej serii jest przegląd sztuki w mieście, które przez wieki było jej stolicą.

Marian Eile, 1983, fot. Wojciech Plewiński, courtesy W. Plewiński2
Marian Eile

Artysta i redaktor

Wystawa otwarta w dniach: 29.10.2020 - 30.05.2021
Miejsce: Budynek A, poziom 0

Wystawa Mariana Eilego wpisuje się w cykl prezentujący krakowskich twórców, którzy równocześnie realizowali się w mediach opartych na słowie i obrazie. Celem serii jest przypomnienie twórców – częściowo zapomnianych – których osobowość miała wpływ na życie kulturalne Krakowa. Marian Eile jest w tej grupie postacią najwybitniejszą.

Paweł Althamer, Artur Żmijewski, bez tytułu, 2017, technika mieszana, 53,4 × 39 cm, courtesy P. Althamer / A. Żmijewski, Fundacja Galerii Foksal3
Paweł Althamer, Artur Żmijewski

Pieśń ostateczna

Wystawa otwarta w dniach: 29.10.2020 - 23.05.2021
Miejsce: Galeria Beta

Na wystawie Pieśń ostateczna Pawła Althamera i Artura Żmijewskiego prezentujemy wybór 20 kolaży powstałych w latach 2017–2019. Kolaże zbudowane są z fragmentów wyciętych z książek – począwszy od erotycznych i pornograficznych publikacji Taschena przez albumy przyrodoznawcze i anatomiczne po atlasy historyczne i naukowe.

Krištof Kintera, //The Room Full of Red//, 2008, instalacja, Kolekcja MOCAK-u4

Dialog z przestrzenią (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Budynek A, poziom -1

Dzieła, w których relacja z wnętrzem odgrywa istotną rolę i domyka przekaz, najczęściej nazywamy instalacjami. Artyści wykorzystują proponowane im miejsca ekspozycji lub sami je projektują. Na tej wystawie pokazujemy 14 prac odnoszących się do wnętrz neutralnych. Niektóre dzieła anektują zajmowaną przestrzeń, inne wpisują się w ich geometrię, kolejne wykorzystują izolację, ujawniając fragmenty światów prywatnych.

Widok z wystawy //Współczesne modele realizmu//, na pierwszym planie widoczna rzeźna Hansa Op de Beecka //Brian//, 2018, Kolekcja MOCAK-u, fot. R. Sosin5

Współczesne modele realizmu (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Budynek A, poziom -1

Termin „realizm” pojawił się w drugiej połowie XIX wieku. Niemniej zjawisko przedstawienia realistycznego dotyczy wszystkich epok w historii sztuki. W popularnym odbiorze wierne odwzorowanie rzeczywistości jest traktowane jako „dobra sztuka”. Jednak artystom nie o to chodzi. Oni wykorzystują dialog z obrazami realnymi, aby na ich „ciele” budować własne idee.

Wystawy stałe

Stanisław Dróżdż, bez tytułu [Środek], 1998, 80 × 80 cm, Kolekcja MOCAK-u6
Stanisław Dróżdż

Pojęciokształty (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Poziom -1

Stanisław Dróżdż jest jednym z najważniejszych przedstawicieli polskiej sztuki konceptualnej oraz najwybitniejszym polskim poetą konkretnym. W 2019 roku przypada 80. rocznica urodzin i jednocześnie 10. rocznica śmierci artysty. Z tej okazji Muzeum prezentuje jego indywidualną wystawę, w całości złożoną z prac pochodzących z Kolekcji MOCAK-u.

Leopold Kessler, //Surrogate City Bike Station / MOCAK 2015//, 2015/2017 oraz Dorota Nieznalska, //Dar Gdańska dla Krakowa//, 2017, fot. R. Sosin7

Kolekcja wokół MOCAK-u

Kolekcja wokół MOCAK-u to grupa prac znajdujących się w przestrzeni wokół Muzeum. Projekt odnosi się do czterech zagadnień: Holocaustu, historii sztuki, historii polityki oraz interwencji w przestrzeni publicznej.

fot. Rafał Sosin8
Krystian Lupa

Live Factory 2: Warhol by Lupa (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Poziom -1

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK we współpracy z Narodowym Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie otwiera nową przestrzeń w ramach swojej Kolekcji. Pokażemy w niej interaktywną instalację Krystiana Lupy Live Factory 2, zbudowaną na bazie scenografii do jego sztuki Factory 2. Odwiedzający MOCAK będą mogli wejść w obszar pracy, dotknąć ścian i mebli, zasiąść na kopii kanapy Warhola i oglądnąć zapisy z warsztatów teatralnych, które poprzedzały powstanie spektaklu.

Wnętrze Biblioteki Mieczysława Porębskiego w MOCAK-u9

Biblioteka Mieczysława Porębskiego (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Budynek B

W bocznym budynku MOCAK-u, obok Czytelni, znajduje się sala, w której jest eksponowana Biblioteka Mieczysława Porębskiego.

Projekty

fot. R. Sosin10

Muzeum u Ciebie

Ponieważ nie wszyscy mogą odwiedzać Muzeum, więc postanowiliśmy zorganizować Kolekcję Wizytującą. Przerobiliśmy autobus na salę wystawową. Również jego stronę zewnętrzną potraktowaliśmy jak ścianę ekspozycyjną. Pokazujemy fotografie, wideo oraz niewielkie instalacje, aranżowane przez artystów w gablotach. Każdej prezentacji na miejscu towarzyszyć będą warsztaty oraz zajęcia edukacyjne. Kolekcja Wizytująca prezentuje 23 artystów z Polski i zagranicy.

Józef Robakowski, //Zapis//, 1972, film, 6 min, Kolekcja MOCAK-u11

Czwartki z Kolekcją

Miejsce: Sala audiowizualna

Czwartki z Kolekcją to długofalowy projekt, w ramach którego w każdy czwartek w sali audiowizualnej Muzeum można zobaczyć wybrane prace wideo z Kolekcji MOCAK-u. W czwartek wstęp na wystawę Kolekcji MOCAK-u jest darmowy.

Wystawy zewnętrzne

Beata Stankiewicz, //Krzysztof Penderecki//, 2020–2021, olej, flamaster wodny / płótno, 100 × 70 cm, Kolekcja MOCAK-u12
Krzysztof Penderecki

Partytura i ogród. Muzyka wobec obrazu, ogród wobec muzyki

Wystawa otwarta w dniach: 04.05.2021 - 26.09.2021
Miejsce: Bunkier Sztuki, Rynek Główny 20, Kraków, piwnice Pałacu Potockich

Wystawa proponuje wgląd w myślenie o muzyce i ogrodzie. Obejmuje prywatne szkice – tak zwane prepartytury Krzysztofa Pendereckiego – oraz rysunkowe koncepcje ogrodu. Na drugą część wystawy składają się portrety kompozytora autorstwa Beaty Stankiewicz, Marcina Maciejowskiego, Bartka Materki, fotografie Mariana Eilego oraz dokumentacja fotograficzna parku w Lusławicach.