Mocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Languages
Przejdź do wystawy

Dlaczego „ojczyzna”, a nie „matczyzna”? Dyskusja panelowa

30.05.2018 godz. 18

Opublikowano: 17.05.2018

W środę, 30 maja, o godzinie 18 zapraszamy do MOCAK-u na dyskusję panelową poświęconą pojęciu ojczyzny widzianemu z perspektywy kobiecej. W rozmowie wezmą udział Joanna Hańderek, Joanna Ostrowska oraz Małgorzata Markiewicz.

 

Wystawa Ojczyzna w sztuce zachęca do refleksji nad pojęciem ojczyzny w świetle zmian zachodzących obecnie w świecie. Jak zauważyła Maria Anna Potocka, „żyjemy dzisiaj w trudnych – czyli przejściowych – czasach, kiedy właściwie wszyscy mamy do odrobienia lekcję na temat ojczyzny” i „każdy musi stworzyć jej własną definicję”.

Na swoistą pułapkę napotykamy już na płaszczyźnie języka. W polszczyźnie słowo „ojczyzna” ma rodzaj żeński, ale zawiera też męski element związany ze słowem „ojciec”. Tłumacząc „ojczyznę” na angielski, niemal odruchowo wybieramy „homeland” (dom) lub „fatherland” (ojciec), a przecież istnieje też trzecia, kobieca możliwość w postaci „motherland” (matka). Mimo „męskich”, „ojcowskich” skojarzeń we francuskim tłumaczeniu „la patrie” stosujemy rodzajnik żeński.

Kim jest zatem ojczyzna – mężczyzną czy kobietą? Kim powinna być? Definiowanie ojczyzny wiąże się z aksjologicznym dylematem – nacisk kładziemy bowiem na konieczną uniwersalność i pojemność tego pojęcia związaną z faktem, że ojczyzna należy do nas wszystkich. Jednocześnie w obliczu dynamicznych zmian zachodzących na świecie nie możemy zapomnieć o perspektywie osobistej i indywidualnej. Jeśli jednak to właśnie męskie, związane z siłą patriarchatu konotacje zdają się mieć przewagę, to jak wygląda pojmowanie ojczyzny z perspektywy kobiecej?

 

Na te i inne pytania spróbują odpowiedzieć zaproszeni goście: badaczki dr hab. Joanna Hańderek i dr Joanna Ostrowska oraz artystka, której praca prezentowana jest na wystawie Ojczyzna w sztuce – Małgorzata Markiewicz.

Zapraszamy do udziału w dyskusji.

 

Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.

 

Dr hab. Joanna Hańderek – adiunkt w Instytucie Filozofii UJ, prowadzi zajęcia dla studentów (także na uniwersytecie trzeciego wieku) i licealistów. Zajmuje się: filozofią kultury i filozofią współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem postkolonializmu, globalizacji, gender i multikulturalizmu. Autorka książek Metamorfozy i muzea, Czas i spotkanie. Od 2013 roku organizuje cykl wykładów i spotkań Kultura wykluczenia? oraz konferencji Filozofia technologii. Prezeska stowarzyszenia Rewersy Kultury, redaktorka portalu Racjonalista TV, sekretarz Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów. Z kotką na kolanach pisze filozoficznego bloga https://handerekjoanna.wordpress.com/

Dr Joanna Ostrowska – historyczka (Wydział Historyczny Uniwersytetu Jagiellońskiego), absolwentka Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ, Katedry Judaistyki UJ i Gender Studies Uniwersytetu Warszawskiego, studiowała również produkcję filmową i telewizyjną na PWSFTViT w Łodzi. Członkini Krytyki Politycznej i Restartu. Wykładała w Katedrze Judaistyki UJ, na Gender Studies UJ, UW i IBL PAN, w Pracowni Pytań Granicznych UAM oraz na Żydowskim Uniwersytecie Otwartym. Od dwóch lat prowadzi zajęcia dotyczące przedwojennego kina żydowskiego na studiach polsko-żydowskich PAN. Zajmuje się między innymi tematyką związaną ze zjawiskiem przemocy seksualnej w czasie II wojny światowej i zapomnianymi ofiarami nazizmu. Obecnie studiuje również hebraistykę na Wydziale Orientalistycznym UW.

Małgorzata Markiewicz – rzeźbiarka, matka-akrobatka. Absolwentka studiów magisterskich i doktoranckich na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie. Studiowała na uczelni Konstfack w Sztokholmie. Ciągle pracująca pomiędzy, w zakombinowanej wyrwie czasowo-przestrzennej. Autorka pomnika Gombrowicza na krakowskim Podgórzu. Obecnie adiunkta na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Współpracuje z galerią l'étrangère w Londynie. Więcej informacji: www.malgorzatamarkiewicz.com