Kameralne Kino Letnie w MOCAK-u
Kameralne Kino Letnie w MOCAK-u
03.07.2020 godz. 21
Opublikowano: 18.06.2020
W ramach akcji Bądź turystą w swoim mieście – zwiedzaj Kraków przez całe wakacje MOCAK zaprasza na wieczorne seanse filmowe, których tematem będzie sztuka. Pokazy odbywać się będą w piątki od 3 lipca do 28 sierpnia o godzinie 21 w podcieniach Muzeum.
Wstęp 5 zł, bilety do nabycie w kasie Muzeum przed seansem oraz pod tym linkiem. Sprzedaż online będzie uruchamiana dwa tygodnie przed wydarzeniem i kończyła się w dniu seansu o godz. 12.
Obowiązek informacyjny dla uczestników projekcji kinowej.
Poprzednie edycje kina letniego w MOCAK-u cieszyły się dużym zainteresowaniem. Nie chcemy rezygnować z tej tradycji! Ze względu na obostrzenia sanitarne i bezpieczeństwo widzów w tym roku musieliśmy jednak ograniczyć liczbę miejsc. Zapraszamy maksymalnie 40 osób na jeden seans. Regulamin projekcji dostępny jest tutaj. Przypominamy, że w czwartki i w piątki Muzeum jest czynne do godziny 21.
Jak uchwycić językiem kina materię sztuki i rolę artysty w procesie jej powstawania? Jak ukazać wpływ sztuki na ludzkie życie? Jak kino portretuje skomplikowane osobowości artystów? Jak ukazuje proces twórczy z całym jego pięknem, poświęceniem, cierpieniem, chaosem, niemocą i cudem? W proponowanym przeglądzie znalazło się miejsce dla różnych obszarów sztuki, form i gatunków filmowych, epok. Wszystko łączy artysta i twórczość jako jedne z najtrudniejszych, ale i najbardziej inspirujących tematów dla kina. Film potrafi wychwycić granicę dzielącą sztukę od życia, fikcję od rzeczywistości, artystę od „zwykłego” człowieka oraz ukazać, jak te sfery przenikają się i wzajemnie na siebie wpływają.
Tegoroczny program Kameralnego Kina Letniego w MOCAK-u skupia się na portretach artystów i cenie, jaką płacą za sztukę, bolesnym procesie twórczym oraz na zapomnianych historiach, które przywracane są naszej pamięci.
Wszystkie filmy z polskimi napisami.
Komentarze przed projekcjami, dobór repertuaru: Adrian D. Kowalski
Harmonogram seansów
3 lipca, piątek, godz. 21
Ból i blask
Dolor y gloria
Hiszpania, 2019
reż, Pedro Almodóvar
1 h 53 min
Język hiszpański, napisy polskie
„Ból i blask to arcydzieło” („Gazeta Wyborcza”), „najlepszy i zarazem najbardziej osobisty film hiszpańskiego mistrza od lat” („The Hollywood Reporter”), „najpiękniejsza celebracja miłości” („The Playlist”). Doskonałe recenzje, łzy wzruszenia i 10-minutowa owacja po seansie – to tylko kilka reakcji na najnowszy film jednego z najwybitniejszych reżyserów światowego kina, Pedra Almodóvara. Twórca Wszystko o mojej matce i Porozmawiaj z nią opowiada o roli przypadku w naszym życiu, o sile pierwszych fascynacji oraz o tym, co po latach zostaje z relacji – zwłaszcza miłosnych – z ważnymi dla nas ludźmi. Ból i blask to również ponowne spotkanie hiszpańskiego reżysera z jego wieloletnią filmową muzą, Penélope Cruz, oraz – przede wszystkim – z Antoniem Banderasem, którego za tę rolę uhonorowano nagrodą dla najlepszego aktora na 72. Festiwalu w Cannes. Głównym bohaterem filmu jest Salvador Mallo (Banderas), kultowy hiszpański reżyser, który stroni od mediów i usilnie strzeże swojej prywatności. Mężczyzna odnajduje po latach osoby, które wywarły największy wpływ na jego życie, oraz przeżywa na nowo najważniejsze momenty ze swojej przeszłości. Wraca do dzieciństwa, gdy wraz z rodzicami w poszukiwaniu dobrobytu przenieśli się do małego miasteczka. Przywołuje obrazy swojej pierwszej namiętności, pierwszej wielkiej miłości i bólu rozstania. Wspomina spotkanie z kinem, które na lata stało się sensem jego życia. Powracając do najintensywniejszych doświadczeń minionych lat, Salvador odnajduje siłę, by zmierzyć się z teraźniejszością. Czy uda mu się zamknąć niedokończone sprawy z przeszłości, które burzą jego poukładaną codzienność? Ból i blask to najbardziej osobisty spośród wszystkich filmów Almodóvara, a jednocześnie, jak podkreśla światowa krytyka, najlepszy film w jego karierze. Pełne emocji dzieło na miarę Osiem i pół Felliniego, w którym hiszpański reżyser po raz kolejny zachwyca swoją niepowtarzalną wrażliwością wizualną i w kapitalny sposób łączy wielką czułość z poczuciem humoru.
10 lipca, piątek, godz. 21
Beuys. Sztuka to rewolucja
Beuys
Niemcy, 2017
reż. Andres Veiel
1 h 47 min
Język niemiecki, napisy polskie
Charyzmatyczny niemiecki artysta, teoretyk sztuki, pedagog, aktywista i społeczno-polityczny reformator Joseph Beuys twierdził, że każdy z nas jest artystą w życiu, każdy może tworzyć sztukę i wpływać na nią oraz otaczający go świat. Ubrany w charakterystyczny kapelusz kontrowersyjny twórca postrzegał sztukę nie jako przedmioty estetyczne, lecz twórcze, terapeutyczne działanie o społecznym lub politycznym podłożu. Film jest wnikliwym portretem jego życia i twórczości opartym niemal w całości na doskonale zmontowanych materiałach archiwalnych. Okazuje się, że dziś – 30 lat po śmierci Beuysa – jego poglądy i życiowa postawa są aktualne znacznie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Film udowadnia, że Beuys był wizjonerem daleko wykraczającym poza czasy, w których żył. Oglądając jego sztukę, w tym słynne performansy, i słuchając jego wypowiedzi, rozumiemy, dlaczego pieniądze nigdy nie powinny być towarem – według Beuysa handel nimi podważa zasady demokracji. Ale to nie wszystko – podpatrujemy, jak powstawały jego projekty, oglądamy stare fotografie, słuchamy fragmentów wykładów i wyjaśnień własnych prac i głoszonych idei, a także anegdot. Dowiadujemy się, na czym polegał szczególny rodzaj humoru Beuysa. Jednak oglądając ten nieznany dotąd szerzej wizualny i dźwiękowy materiał archiwalny, poznajemy nie tylko portret porywającego artysty, lecz przede wszystkim kameralny, intymny obraz niezwykłego człowieka o kompletnie nietuzinkowej osobowości, oryginalnej koncepcji sztuki i nieoczywistych jak na swoje czasy poglądach.
17 lipca, piątek, godz. 21
McQueen
Wielka Brytania, 2018
reż. Ian Bonhôte, Peter Ettedgui
1 h 51 min
Język angielski, napisy polskie
Wizjoner. Buntownik. Geniusz. Aleksander McQueen. Przyszedł znikąd i na zawsze odmienił świat mody. Zwykły chłopak z biednej dzielnicy Londynu stworzył wartą miliony dolarów luksusową markę. Stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych ikon sztuki współczesnej. Odważny i bezkompromisowy, McQueen zwykł mawiać: „Moje pokazy mody to sex, drugs i rock’n’roll. Mają elektryzować. Wywoływać emocje. Szok i atak serca”. Skąd czerpał wielką wewnętrzną siłę, dzięki której podbił hermetyczny świat haute couture? Projektował dla brytyjskiej królowej i największych gwiazd, takich jak Rihanna czy Nicole Kidman. U szczytu sławy popełnił samobójstwo. Jaką tajemnicę kryło jego życie? McQueen to oparta na faktach historia artysty – równie fascynująca, jak jego dzieła. Opowieść o człowieku, któremu niezwykła wrażliwość i energia pozwoliły wspiąć się na szczyty sławy i świata popkultury.
24 lipca, piątek, godz. 21
Maudie
Irlandia / Kanada, 2016
reż. Aisling Walsh
1 h 55 min
Język angielski, napisy polskie
Maudie to wzruszająca opowieść oparta na życiu malarki Maud Lewis, dziś uważanej za jedną z najważniejszych kanadyjskich artystek. Niesamowita historia o romansie pomiędzy samotnikiem (Ethan Hawke) a kruchą, ale pełną energii kobietą (Sally Hawkins), która pragnie niezależności, by móc z wielką pasją malować swoje wyjątkowe obrazy. Czuła opowieść, w której zakochała się publiczność i krytycy na całym świecie, a z 11. edycji Festiwalu Filmowego Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym film wrócił jako zwycięzca, otrzymując Nagrodę Publiczności! W rolach głównych rewelacyjna Sally Hawkins („Sally Hawkins pewną kandydatką do Oscara” – „The Wrap”) i Ethan Hawke („Jedna z najlepszych ról Ethana Hawke’a” – „Interview Magazine”).
31 lipca, piątek, godz. 21
Frankofonia
Francofonia
Francja / Niemcy, 2015
reż. Aleksander Sokurow
1 h 30 min
Język francuski, rosyjski, napisy polskie
Filmy na temat okupacji zwykle koncentrują się na przedstawianiu ruchu oporu. Tutaj mamy do czynienia ze skomplikowaną materią dotyczącą wyborów dokonywanych w imię wielkiej sztuki. Film rozważa kwestię postrzegania kultury – a tym samym siebie – przez społeczeństwo francuskie i okupujących Francję podczas II wojny światowej nazistów. Łącząc sceny rekonstrukcyjne z nagraniami archiwalnymi, reżyser konstruuje narrację wokół Muzeum w Luwrze i skupia się na relacji Jacques’a Jaujarda, dyrektora Francuskich Muzeów Narodowych, i hrabiego Wolffa Metternicha, przysłanego z Niemiec do nadzorowania francuskich kolekcji dzieł sztuki. Powstała wnikliwa, poetycka i uszczypliwa wizja tego, jak wolność, równość i braterstwo funkcjonują w czasach okupacji.
7 sierpnia, piątek, godz. 21
Mr. Gaga
Mr. Gaga: A True Story of Love and Dance
Holandia / Niemcy / Szwecja / Izreael, 2017
reż. Tomer Heymann
1 h 40 min
Język angielski, napisy polskie
Mr. Gaga to najciekawszy film o tańcu współczesnym od czasu Piny („Variety”), a jednocześnie laureat wielu nagród publiczności na międzynarodowych festiwalach. To film pozwalający zrozumieć związek ciała i ruchu z naszymi emocjami. Mr. Gaga opowiada o genialnym choreografie Ohadzie Naharinie, wieloletnim szefie najsłynniejszego zespołu tańca współczesnego z Izraela – Batsheva Dance Company. Reżyser Tomer Heymann towarzyszył artyście przez osiem lat, aby ukazać jego życie i niezwykłą ewolucję jako tancerza, twórcy i człowieka. Heymann rejestrował zarówno jego życie prywatne, przebieg prób zespołu, jak i zajęcia z opracowanego przez Naharina języka ruchu – GAGA – umożliwiającego każdemu wyrażenie swoich emocji poprzez taniec. W połączeniu z niepokazywanym dotychczas materiałem archiwalnym oraz fragmentami tanecznych spektakli Batshevy dostajemy fascynującą historię człowieka, który zrewolucjonizował świat tańca współczesnego.

Obrazy bez autora
Werk ohne Autor
Niemcy, 2018
reż. Florian Henckel von Donnersmarck
3 h 8 min
Język niemiecki, napisy polskie
Po kilku latach artystycznego milczenia czołowy niemiecki reżyser Florian Henckel von Donnersmarck (Życie na podsłuchu, Turysta) powraca ze zrealizowanym z rozmachem filmem opartym na historii życia malarza Gerharda Richtera. Obraz zdobył wiele nagród na światowych festiwalach, w tym w Wenecji. Był także nominowany do Oscara oraz Złotych Globów. Zainspirowany prawdziwymi wydarzeniami obejmującymi trzy epoki niemieckiej historii, opowiada historię młodego studenta Akademii Sztuk Pięknych Kurta, który zakochuje się z wzajemnością w swojej koleżance Ellie. Na drodze uczuciu staje ojciec dziewczyny, szanowany lekarz, prof. Seeband. Młodzi bohaterowie nie mają świadomości, że ich życie uwikłane zostało w mroczną tajemnicę z przeszłości, którą skrzętnie skrywa Seeband.
21 sierpnia, piątek, godz. 21

Paterson
USA, 2016
reż. Jim Jarmusch
1 h 58 min
Język angielski, napisy polskie
Paterson to najlepszy od lat film Jima Jarmuscha. Twórca Broken Flowers stworzył pełną humoru opowieść o tym, że życie jest poezją i każdy może odnaleźć szczęście na swój sposób. Paterson (Adam Driver) jest kierowcą miejskiego autobusu. Niczego mu nie brakuje. Kocha swoją pełną szalonych pomysłów żonę (Golshifteh Farahani), która każdego dnia tworzy nowy plan na przyszłość. Mężczyzna ma czas na swoją pasję (pisanie wierszy), spacery z psem i spotkania z grupą zaprzyjaźnionych ekscentryków. Jest wśród nich przeżywający zawód miłosny kompan od kufla, wyzwolona singielka przesiadująca wieczorami w barze czy wiecznie narzekający kolega z pracy, który zazdrości Patersonowi pogody ducha. Jednak na skutek zabawnego zbiegu okoliczności stoicki spokój tytułowego bohatera zostaje poddany próbie.
28 sierpnia, piątek, godz. 21

Camille Claudel 1915
Francja, 2013
reż. Bruno Dumont
1 h 35 min
Język francuski, napisy polskie
Akcja filmu rozpoczyna się w 1915 roku. Wysłana przez rodzinę do ośrodka dla obłąkanych na południu Francji rzeźbiarka Camille Claudel (Juliette Binoche) czeka na odwiedziny swojego brata Paula. Opuszczona przez najbliższych, dręczona obsesjami, miota się między paranoją a apatią. Bruno Dumont, bohater retrospektywy 11. MFF Nowe Horyzonty pokazuje, jak wokół bohaterki wznoszą się kolejne mury. Otaczają ją zimne ściany szpitala i pozbawieni władzy nad swoim życiem pensjonariusze. Jej zmysły wykrzywia nadwrażliwość, sprzeciw wobec losu, skazującego odmienne jednostki na zamknięcie. Smutkiem przejmuje obojętność ukochanego brata Camille, poety, zachwyconego dobrocią i mądrością Boga, a niepotrafiącego dostrzec cierpienia siostry. Claudel spędziła w ośrodku 30 lat życia, definitywnie zrywając ze sztuką.
Opisy filmów pochodzą od dystrybutorów.