Kino Letnie w MOCAK-u
Kino Letnie w MOCAK-u
Opublikowano: 15.06.2021
Tradycyjnie w trakcie wakacji MOCAK zaprasza na wieczorne seanse filmowe. Tegoroczna edycja poświęcona będzie tematyce związanej ze społecznością LGBT+.
Pokazy odbywać będą się w piątki od 9 lipca do 27 sierpnia o godzinie 21 w podcieniach Muzeum. Wstęp 5 zł, bilety do nabycia w kasie Muzeum przed seansem oraz w sklepie internetowym MOCAK Bookstore pod tym linkiem >>
Sprzedaż online będzie uruchamiana dwa tygodnie przed wydarzeniem i kończyła się w dniu seansu o godzinie 12 lub w momencie wyczerpania puli biletów. Bilety zostaną wysłane na wskazany adres e-mailowy po zaksięgowaniu wpłaty.
Od 9 lipca do 27 sierpnia Muzeum oraz MOCAK Café w piątki będą czynne do godziny 21.
Kino doskonale adaptuje treści uchodzące za społecznie wywrotowe – za pomocą filmowych środków wyrazu opowiada o nich bowiem w najbardziej humanistyczny sposób. Przekuwa kontrowersyjne i trudne do zaakceptowania przez większość treści w czułe, głęboko empatyczne traktaty o poszukiwaniu własnego szczęścia, spełnienia i akceptacji. Przypomina, że żyjemy w czasach opętanych szaleństwem nazywania, określania i katalogowania, podczas gdy uważane za normę, jedynie słuszne wybory okazują się pułapką, w której tożsamość zwyczajnie się nie mieści. Bohaterowie prezentowanych filmów desperacko szukają możliwości życia w zgodzie ze sobą, gdy rzeczywistość – społeczna i polityczna, ale również ta zwyczajna, codzienna – odmawia im szansy i prawa do samorealizacji. Kino nie stygmatyzuje – w oku kamery wszyscy jesteśmy po prostu ludźmi próbującymi uporać się z własnym chaosem. Uczucie, namiętność czy pożądanie uderzają w nas przecież w takim samym stopniu.
Na program Kina Letniego składają się przejmujące, zapadające w pamięć opowieści o dziewczynach i chłopcach, kobietach i mężczyznach, nadwrażliwcach i ludziach dramatycznie niedookreślonych, którzy przypominają, że bycie sobą to wielkie wyzwanie.
Wszystkie filmy z polskimi napisami.
Kurator kina: Adrian D. Kowalski
Liczba widzów jest ograniczona. Ze względu na obostrzenia sanitarne i bezpieczeństwo widzów obowiązuje regulamin projekcji dostępny tutaj >>.
Obowiązek informacyjny dla uczestników projekcji kinowej >>
Harmonogram seansów [1]
9 lipca, piątek, godz. 21
120 uderzeń serca
120 battements par minute
Francja, 2017
reż. Robin Campillo
2h 15 min
Język francuski, napisy polskie
Grand Prix MFF w Cannes 2017. Sześć nagród Cezara 2018, w tym dla najlepszego filmu oraz za najlepszy scenariusz oryginalny. Gdy czujesz gniew i sprzeciw wobec tego, co robią politycy, nie czekaj. Walcz o swoje prawa. W filmie Campilla euforia spotyka rozpacz, a przyspieszone bicie serca przypomina tykanie odliczającego czas zegara. Bo o wyścig z czasem tu chodzi: są wczesne lata 90., epidemia AIDS zbiera we Francji żniwo przy cichej zgodzie rządu i koncernów farmaceutycznych. Zmowę milczenia wokół choroby akcjami, marszami, happeningami starają się przerwać aktywiści z paryskiego ACT UP. 120 uderzeń serca to pełen pasji i furii portret młodości, rasowe, rozdyskutowane kino polityczne i poruszająca love story. To także zbiorowy portret pokolenia, chyba ostatniego, które tak namiętnie wierzyło w możliwość zmiany i w to, że politykę trzeba uprawiać na ulicach. Wyróżniony Grand Prix przez canneńskie jury (na czele którego stał Pedro Almodóvar) film Campilla jest powrotem do lat 90.: reżyser sam był aktywistą ACT UP, a jego partner zmarł na AIDS.
BILETY WYPRZEDANE
16 lipca, piątek, godz. 21
Portret kobiety w ogniu
Portrait de la jeune fille en feu
Francja, 2019
reż. Céline Sciamma
1h 59 min
Język francuski i włoski, napisy polskie
Podsycany przez tajemnicę, płomień zakazanej miłości wybucha ze zdwojoną siłą – przekonuje najpiękniejsza love story [2019] roku, Portret kobiety w ogniu. Film Céline Sciammy z miejsca podbił serca publiczności festiwalu w Cannes i uwiódł jurorów, którzy nagrodzili go za scenariusz. Subtelny, a przy tym ognisty melodramat francuskiej reżyserki to pochwała kobiecego spojrzenia i jego imponujący manifest. Opowieść o miłości wyprzedzającej swój czas i intymnej więzi zdolnej przełamać niejedno tabu, ubiera w kostium – akcja rozgrywa się w Bretanii w 1770 roku – jak najbardziej współczesne pragnienia i uczucia. Bohaterkami filmu są szykowana do aranżowanego małżeństwa arystokratka Heloiza oraz przybyła z Paryża malarka Marianna. Ta druga ma namalować portret tej pierwszej, ale w sekrecie: Heloiza nie chce bowiem pozować, buntując się w ten sposób przeciwko przymusowemu zamążpójściu. Marianna dyskretnie obserwuje swoją modelkę, intensywnie tworzy, ale niszczy kolejne wersje obrazu. Czuje, że nie pozna prawdziwego oblicza młodej kobiety tak długo, jak długo będzie ukrywać własne. Czasem burzliwa, jak ocean u wybrzeży Bretanii, czasem intymna, jak cisza panująca w malarskiej pracowni, relacja pomiędzy obiema kobietami przyjmie nieoczekiwany kierunek. Arystokratkę i artystkę połączy wspólna tajemnica. Ta mistrzowsko poprowadzona opowieść o zakazanym uczuciu działa jak iskra, rozpalając wyobraźnię widowni. Zmysłowy, romantyczny, a zarazem drapieżny, Portret kobiety w ogniu umyka melodramatycznym kliszom – przede wszystkim dzięki pełnokrwistym, odważnym bohaterkom, które rzucają wyzwanie swoim czasom.
BILETY WYPRZEDANE
23 lipca, piątek, godz. 21
Nieznajomy nad jeziorem
L’Inconnu du Lac
Francja, 2013
reż. Alain Guiraudie
1h 32 min
Język francuski, napisy polskie
Uwaga: film nie jest przeznaczony dla osób poniżej 18. roku życia
Najbardziej zaskakujący film festiwalu w Cannes w 2013 roku, z pozoru erotyczny thriller, w istocie wielopiętrowa metafora. Młody mężczyzna o chłopięcej urodzie spędza lato na codziennym cruisingu po gejowskiej plaży. Przy okazji zaprzyjaźnia się z siedzącym na uboczu brzuchatym facetem, jednak serce zaczyna mu bić dopiero na widok charyzmatycznego wąsacza à la Tom Selleck. Pewnego wieczora staje się świadkiem morderstwa… „Chciałem zbadać, co to znaczy »mieć kogoś pod skórą«: jak daleko może to zajść – mówił reżyser. Zacząłem więc od dobrze mi znanego świata, a następnie rozszerzyłem to na żywioły: słońce, wodę, las – wszystkie intensywnie erotyczne i poetyckie. Miłość i pasja mogą być wzniosłe, ale przede wszystkim są seksualne. Chciałem czołowo się z tym zderzyć, ale w inny sposób, poprzez sceny łączące emocje zakochania się z obscenicznością seksu”. Film co chwila zmienia tonację, od komedii romantycznej przez horror po parodię. Nic i nikt nie jest tu tym, czym się zdaje. Zaś panoramiczny obraz i dźwięki natury w zderzeniu z niezmiennym miejscem akcji oraz atmosferą zagrożenia wywołują podniecającą klaustrofobię.
BILETY WYPRZEDANE
30 lipca, piątek, godz. 21
Życie Adeli. Rozdział 1 i 2
La vie d’Adèle
Francja, 2013
reż. Abdellatif Kechiche
2h 59 min
Język francuski, napisy polskie
Uwaga: film nie jest przeznaczony dla osób poniżej 18. roku życia
Życie Adeli. Rozdział 1 i 2 wzbudziło zachwyt już na festiwalu w Cannes, gdzie odbyła się jego światowa premiera. Jury pod przewodnictwem Stevena Spielberga przyznało filmowi główną nagrodę, Złotą Palmę. W uzasadnieniu określono go jako „absolutne arcydzieło filmowe – śmiałą i pełną pasji opowieść o miłości”. Wyróżnione zostały także aktorki, grające w filmie Abdellatifa Kechiche’a, który w absolutnie uniwersalny, nowoczesny i pełen emocji sposób ukazuje współczesną historię wielkiej miłości rozgrywającej się na przestrzeni wielu lat. Film był szeroko dyskutowany w Cannes nie tylko ze względu na jego jakość, ale także za sprawą jednych z najśmielszych i nieudawanych scen erotycznych w historii kina. „Przy nich momenty z Ostatniego tanga w Paryżu wyglądają na sztywne i staroświeckie” – pisali krytycy, doceniając jednocześnie ich szczerość i piękno. Życie Adeli. Rozdział 1 i 2 zaczyna się, kiedy tytułowa bohaterka ma 15 lat i jest w liceum. Przeżywa pierwsze zauroczenie, pierwszy seks, miłosne rozczarowanie. Jedna rzecz nie ulega dla niej wątpliwości: dziewczyny chodzą z chłopakami. Jej życie zmienia się jednak na zawsze, gdy pewnego razu spotyka Emmę, młodą kobietę o niebieskich włosach. To właśnie dzięki niej Adela odkryje swoje pragnienia i kobietę w sobie. Na oczach widzów Adela dojrzewa, poszukuje swojej życiowej drogi, gubi ją i znowu odnajduje…
Zobacz zwiastun >>
BILETY WYPRZEDANE

Girl
Belgia, 2018
reż. Lukas Dhont
1h 40 min
Język francuski, flamandzki i angielski, napisy polskie
Piętnastoletnia Lara ma ogromne marzenie. Chce zostać profesjonalną baletnicą. Dziewczyna zdaje się być o krok bliżej realizacji swojego planu, kiedy dostaje się do prestiżowej szkoły tańca. Przy wsparciu ojca trenuje bez wytchnienia. Pojawia się jednak w niej ogromna frustracja, kiedy uświadamia sobie, że jej ciało ma pewne ograniczenia wynikające z faktu, że urodziła się jako chłopiec… Pełen delikatności i piękna dramat o poszukiwaniu tożsamości i pogoni za marzeniami. Bohaterką obrazu jest dziewczyna, która urodziła się w ciele mężczyzny. Widzowie poznają ją w momencie, kiedy wkracza w niełatwy czas dorastania i doświadczania nowych pragnień. Reżyserem obrazu jest Lukas Dhont (Corps perdu), a odtwórcą głównej roli rewelacyjny debiutant Victor Polster (kreacja przyniosła mu nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej). W pozostałych rolach występują Arieh Worthalter (Maria Skłodowska-Curie), Oliver Bodart, Tijmen Govaerts (Kursk) oraz Katelijne Damen (Morze Północne, Teksas). Produkcja zdobyła nominację do Złotego Globu oraz wiele wyróżnień na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes.
BILETY WYPRZEDANE
13 sierpnia, piątek, godz. 21
Matthias i Maxime
Matthias & Maxime
Kanada 2019
reż. Xavier Dolan
1h 59 min
Język francuski, napisy polskie
Najczulszy, najcieplejszy, bezwstydnie romantyczny nowy film Xaviera Dolana jest historią jednego pocałunku, który wstrząsnął starą znajomością, zmącił beztroskie wody młodości i na zawsze odmienił życie tytułowych bohaterów. Ten pean na cześć przyjacielskich więzów przypomina, że prawdziwa miłość nie może się obejść bez prawdziwej przyjaźni. A czasem się od niej zaczyna. Matthias i Maxime zrobiony został z myślą o trzydziestolatkach, których krzepnąca tożsamość pozostawia coraz mniej miejsca na niespodzianki i nieprzewidziane zwroty uczuć. Opowiedziany w delikatnych, pastelowych kolorach, błyskotliwych dialogach i piosenkach (między innymi Arcade Fire, Pet Shop Boys, Tom Odell, Florence+The Machine, Britney Spears) brzmiących jak wyznanie, którego nie ma się odwagi uczynić wprost. Maxime (Xavier Dolan zagrał we własnym filmie po raz pierwszy od sześciu lat) właśnie wybiera się na dwa lata do Australii. Chce pozostawić za sobą nie tyle Kanadę, ile pracę w barze, uczuciowe niespełnienie i nieustanne kłótnie z matką, którą musi się zajmować. Kilka ostatnich tygodni przed wyjazdem spędza z paczką starych przyjaciół: piją piwo, palą papierosy, grają w kalambury, obrażają się i godzą. Dla nieśmiałego Maxime’a, po którego twarzy, niczym łza, spływa czerwone znamię, kumple stanowią namiastkę kochającej i akceptującej rodziny. Jednym z najbliższych przyjaciół chłopaka jest Matthias (Gabriel D’Almeida Freitas), początkujący prawnik zmierzający wprost do kariery i ślubu. Sprecyzowane plany obu chłopaków pokrzyżuje jednak pewna impreza, podczas której zagrają w studenckim filmie, w scenie pocałunku. Spotkają się w niej, ubrane w almodovarowskie błękit i czerwień, tłumione latami uczucia i nieoczekiwanie odkryte pożądanie. Czy bohaterowie odważą się z nimi skonfrontować? Dolan jest mistrzem pozornie banalnych scen, w których kryją się sięgające zenitu emocje i rozsadzające rutynę dramaty. Ma doskonały słuch do nastroju i jak nikt czuje ducha czasu. Jego bohaterowie jeszcze pamiętają treść Harry’ego Pottera i Dragon Balla, ale już oglądają Inwazję barbarzyńców – kultowy film o grupie wiekowych przyjaciół. Zawieszeni pomiędzy dzieciństwem i dorosłością, przeczuwają, że nigdy nie będzie lepszej okazji, żeby ryzykując wszystko, powiedzieć: „Kocham”.
BILETY WYPRZEDANE
20 sierpnia, piątek, godz. 21
Finladia, 2017
reż. Dome Karukoski
1h 50 min
Język fiński i angielski, napisy polskie
Filmowa biografia jednej z najważniejszych postaci kultury gejowskiej XX wieku. Fiński rysownik Touko Laaksonen wraca z frontu II wojny światowej do rodzimych Helsinek. W tym czasie Finlandia, jak wiele innych europejskich krajów, ogarnięta jest falą homofobii i represji wobec gejów. Nie mogąc realizować swoich pragnień, Touko szuka wolności w sztuce. Tak powstają pierwsze homoerotyczne rysunki przedstawiające muskularnych mężczyzn w skórach i opiętych jeansach. Mimo usilnych prób, nie udaje się opublikować jego prac w żadnym magazynie. Dopiero wyjazd do USA otwiera Toukowi drogę do szerokiej publiczności. Tak rodzi się Tom of Finland, symbol pokolenia gejowskiej rewolucji.
27 sierpnia, piątek, godz. 21
Beginners
USA, 2010
reż. Mike Mills
1h 45 min
Język angielski, napisy polskie
W miłości każdy jest debiutantem. Debiutanci to oparty na autentycznej historii, entuzjastycznie przyjęty przez światową krytykę komediodramat z Ewanem McGregorem (Autor widmo) w roli głównej. Partnerują mu nowa gwiazda francuskiego kina Melanie Laurent (Bękarty wojny) oraz Christopher Plummer (Parnassus). Główny bohater, Oliver, kilka miesięcy po śmierci ojca przypadkowo poznaje nieprzewidywalną, pełną ekscentrycznych pomysłów Annę i się w niej zakochuje. Ich związek – zgodnie z życiową filozofią ojca Olivera – udowadnia, że życie zawsze potrafi nas zaskoczyć i okazać się zabawne nawet w najbardziej poważnych momentach. Debiutanci to film o uczuciach i związkach – zarówno tych, które rodzą się zupełnie przypadkowo, jak i tych, które towarzyszą nam całe życie, choć często dorastamy do nich dopiero po wielu latach.
SPRZEDAŻ BILETÓW ONLINE ZAKOŃCZONA[1] Opisy filmów pochodzą od dystrybutorów.