OutlineMocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Przejdź do głównej treści
Languages

Kino letnie w MOCAK-u. //Aida//

Kino letnie w MOCAK-u. Aida

08.07.2022 godz. 21

Opublikowano: 31.05.2022

Tradycyjnie w trakcie wakacji MOCAK zaprasza na wieczorne seanse filmowe. Tegoroczna edycja nawiązuje do problematyki wystawy Polityka w sztucePEŁNY PROGRAM KINA LETNIEGO >>

Pokazy odbywać będą się w piątki od 1 lipca do 26 sierpnia o godzinie 21 w podcieniach Muzeum. Wstęp 10 zł, bilety do nabycia w kasie Muzeum przed seansem oraz w sklepie internetowym MOCAK Bookstore >> Sprzedaż online będzie uruchamiana dwa tygodnie przed wydarzeniem i zostanie zakończona w dniu seansu o godzinie 12 – lub w momencie wyczerpania puli biletów. Bilety zostaną wysłane na wskazany adres e-mailowy po zaksięgowaniu wpłaty.

Sprzedaż online zakończona. Bilety dostępne w kasie Muzeum przed seansem.

W piątki Muzeum jest czynne do godziny 20. 

Obowiązek informacyjny dla uczestników projekcji kinowej >>
Regulamin kina letniego >>

Kurator kina: Adrian D. Kowalski


8 lipca, piątek, godz. 21
Aida
Quo Vadis, Aïda?
Polska / Niemcy / Francja / Holandia / Norwegia / Austria / Turcja / Rumunia / Bośnia i Hercegowina, 2020
reż. Jasmila Žbanic
1 h 41 min
Język serbsko-chorwacki, bośniacki, angielski, holenderski, napisy polskie

„To był szok, który nauczył nas, że świat może wywrócić się do góry nogami w ciągu jednej chwili. Życie jest kruche. System jest kruchy. To poczucie stale mi towarzyszy” – mówi Jasmila Žbanić, reżyserka nominowanej do Oscara, pokazywanej w konkursie Festiwalu w Wenecji Aidy. Podobnie jak w głośnej, nagrodzonej przed laty Złotym Niedźwiedziem na Berlinale Grbavicy, również i w swoim najnowszym filmie Žbanić podejmuje temat wojny w byłej Jugosławii. A dokładnie masakry w Srebrenicy, gdzie ponad 8 tysięcy bośniackich muzułmanów, mężczyzn i chłopców, zostało zamordowanych przez Serbów na oczach żołnierzy międzynarodowych sił pokojowych. Ale ta wojna jest inna, bo widziana oczami kobiet: reżyserki i jej tytułowej bohaterki, tłumaczki, desperacko próbującej nazwać i powstrzymać wydarzenia, których grozy nikt nie chce przyjąć do wiadomości. Aida (warta wszystkich nagród, wybitna kreacja Jasny Đuričić) pracuje w bazie ONZ, wokół której gromadzą się tysiące cywilów. Szukając w tłumie męża i synów, wierzy, że uda jej się kogoś przekonać, komuś wytłumaczyć, wybłagać jeden podpis, wynegocjować życie. Ta wstrząsająca, chwytająca za gardło, do głębi poruszająca opowieść o samotności ofiary zbiera rewelacyjne recenzje i rozpala emocje widzów. Opowieść Žbanić ma tak ogromną siłę również dlatego, że okazuje się do szpiku kości współczesna. Jej scenariusz, w którym główną rolę odgrywa bezradność ofiar, cynizm sprawców, słabość instytucji i obojętność świata, powtarza się coraz częściej. Coraz intensywniej wszyscy odczuwamy głód solidarności. Warto dodać, że znaczący wkład w koprodukowaną przez kilka państw Aidę mają także polscy członkowie ekipy: muzykę skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz (Szarlatan, Obywatel Jones), zmontował ją Jarosław Kamiński (Zimna wojna, Śniegu już nigdy nie będzie), nad kostiumami pracowała Małgorzata Karpiuk (Ślepnąc od świateł), a polską producentką Aidy jest Ewa Puszczyńska, która stoi między innymi za oscarowymi sukcesami Idy i Zimnej wojny.

Zobacz zwiastun >>


Opis filmu pochodzi od dystrybutora.