Kino letnie w MOCAK-u. //Słudzy//
Kino letnie w MOCAK-u. Słudzy
29.07.2022 godz. 21
Opublikowano: 31.05.2022
Tradycyjnie w trakcie wakacji MOCAK zaprasza na wieczorne seanse filmowe. Tegoroczna edycja nawiązuje do problematyki wystawy Polityka w sztuce. PEŁNY PROGRAM KINA LETNIEGO >>
Pokazy odbywać będą się w piątki od 1 lipca do 26 sierpnia o godzinie 21 w podcieniach Muzeum. Wstęp 10 zł, bilety do nabycia w kasie Muzeum przed seansem oraz w sklepie internetowym MOCAK Bookstore >>. Sprzedaż online będzie uruchamiana dwa tygodnie przed wydarzeniem i zostanie zakończona w dniu seansu o godzinie 12 – lub w momencie wyczerpania puli biletów. Bilety zostaną wysłane na wskazany adres e-mailowy po zaksięgowaniu wpłaty.
Sprzedaż online zakończona. Bilety dostępne w kasie Muzeum przed seansem.
W piątki Muzeum jest czynne do godziny 20.
Obowiązek informacyjny dla uczestników projekcji kinowej >>
Regulamin kina letniego >>
Kurator kina: Adrian D. Kowalski
29 lipca, piątek, godz. 21
Słudzy
Služobníci
Czechy / Irlandia / Słowacja / Rumunia, 2020
reż. Ivan Ostrochovský
1 h 20 min
Język słowacki, napisy polskie
Osadzony w realiach zimnej wojny, pasjonujący czarny kryminał Ivana Ostrochovskiego opowiada o zderzeniu wiary i ideologii oraz o potężnej sile manipulacji, po którą sięgają zarówno słudzy Boga, jak i słudzy systemu. Ten wciągający niczym mistrzowska rozgrywka pokera wschodnioeuropejski noir skupia się na losach dwóch seminarzystów, chłopców z prowincji, którzy w mury klasztoru wchodzą z optymizmem i gorliwością, nie zdając sobie sprawy, że wkraczają w świat spisków, zdrad i złamanych życiorysów, a ich przyjaźń poddana zostanie ostatecznej próbie. Rozgrywająca się w latach 80. XX wieku w Czechosłowacji opowieść eksploruje szarą strefę politycznych gier, cynizmu i kompromisów, obnażając mechanizmy rządzące totalitarnymi strukturami. Krytyka państwa idzie pod rękę z krytyką Kościoła, jako autorytarnej instytucji, która w imię długiego trwania nie zawaha się poświęcić życia najsłabszych. Ostrochovský zrobił swój mocny, chwytający za gardło film także przeciwko starcom, przeciwko gerontokracji, przeciwko patriarchatowi. Zachwycające czarno-białe zdjęcia, wschodnioeuropejskie konflikty pomiędzy wiarą w Boga i wiarą w komunizm, a także nazwisko współscenarzystki (Rebecca Lenkiewicz) każą szukać powinowactw pomiędzy Sługami, a Idą. Ivan Ostrochovský ma jednak własny, zdecydowany charakter pisma. Z Pawłem Pawlikowskim łączy go za to świadomość losu, jaki dziedziczymy wraz z naszą historią i niezwykły talent do przenoszenia na ekran pejzaży i aury wschodniej Europy.