Mocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Languages

Międzynarodowa konferencja naukowa Apollinaire – « l’esprit nouveau » – les avant-gardes

30.11.2018

Opublikowano: 21.11.2018

W piątek i sobotę, 30.11–1.12.2018, w sali audiowizualnej MOCAK-u odbędzie się konferencja naukowa poświęcona Guillaume’owi Apollinaire’owi. Jej organizatorami są Instytut Filologii Romańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytut Francuski w Krakowie, Konsulat Generalny Francji w Krakowie oraz MOCAK. Prelekcje zostaną wygłoszone w języku francuskim. Wstęp wolny.

Podczas konferencji dostępny będzie pierwszy tom wydanych nakładem MOCAK-u Kronik artystycznych Guillaume’a Apollinaire’a, obejmujący lata 1902–1911. Kroniki… to zbiór artykułów i tekstów krytycznych o sztuce współczesnej publikowanych od 1902 roku do końca życia autora, czyli do roku 1918, w prasie i katalogach wystaw. Książka po raz pierwszy ukazała się w 1960 roku w wydawnictwie Gallimard i powstała dzięki pracy francuskiego redaktora L-C. Breuniga, który zamieszczone w tomie teksty zebrał z rozproszonych publikacji i ułożył w porządku chronologicznym, a także opatrzył przedmową i przypisami. Zbiór na język polski przełożył Jan Gondowicz, ceniony tłumacz z języka francuskiego i rosyjskiego.
Książkę wydano dzięki dofinansowaniu Instytutu Francuskiego w Polsce w ramach Programu Wsparcia Wydawniczego BOY-ŻELEŃSKI.

Publikacje MOCAK-u >>

Wilhelm Kostrovitzky, szerzej znany jako Guillaume Apollinaire (1880–1918), jest uznawany za jednego z najważniejszych XX-wiecznych francuskich poetów oraz krytyków sztuki. W tym roku mija setna rocznica śmierci tego prekursora nowoczesnej poezji oraz awangardowych prądów artystycznych, autora nowatorskich Alkoholi (1913) i Kaligramów (1918).

 

Program konferencji

30 LISTOPADA

8.00–9.15 REJESTRACJA UCZESTNIKÓW

9.30–10.30 OTWARCIE KONFERENCJI

10.30–11.00 Wacław Rapak / Jakub Kornhauser, Uniwersytet Jagielloński
Modernités, modernismes, avant-gardes

11.00–11.30 Claude Debon, Paris III-Sorbonne nouvelle
Apollinaire et l’Aventure poétique en 1917

11.30–12.00 PRZERWA KAWOWA

12.00–13.00 POEZJA I AWANGARDA I

François Jacob, Aix Marseille
Guillaume Apollinaire – l’archétype de l’écrivain-peintre

Barbara Sosień, Uniwersytet Jagielloński
L'automne, saison mentale d'Apollinaire

13.00–15.00 PRZERWA OBIADOWA

15.00–16.20 POEZJA I AWANGARDA II

Agnieszka Kukuryk, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Les « poèmes-conversations » d’Apollinaire : entre la « poésie pure » et la simultanéité

Stanisław Jasionowicz, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Guillaume Apollinaire et le dernier tabou des surréalistes

Annie Urbanik-Rizk, Académie de Créteil
Guillaume Apollinaire et l’orphisme dans Alcools et Calligrammes. Entre lyrisme traditionnel et nouveauté du poème-image, le poète est-il vraiment las de ces temps anciens ?

16.20–16.50 PRZERWA KAWOWA

16.50–18.10 POEZJA I AWANGARDA III

Ivan Radeljković, Uniwersytet w Sarajewie
Soleils et têtes coupées dans la poésie de Guillaume Apollinaire, Blaise Cendrars et Pierre Reverdy

Małgorzata Kuta, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie
Sous les vents nocturnes… Robert Desnos et Guillaume Apollinaire – les affinités et les points de comparaison

Boštjan Marko Turk, Uniwersytet Lublański
Une lecture bergsonienne de Sous le Pont Mirabeau

18.15–19.15 Wystąpienie Jana Gondowicza o tekście Que vlo-ve Guillaume’a Apollinaire’a w przekładzie na język polski

19.30 BANKIET

1 GRUDNIA

9.00–9.30 Francis Claudon, Université Paris-Est Créteil Val de Marne / Uniwersytet Wiedeński
Apollinaire, la musique et Poulenc

9.30–11.00 OPROWADZANIE PO WYSTAWIE KOLEKCJI MOCAK-u

11.00–11.30 PRZERWA KAWOWA

11.30–13.15 TEATR

Vincent Antoine, Montpellier
La première des Mamelles de Tirésias

Halina Chmiel-Bożek, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Sous le signe de la nouveauté – la conception du personnage dans Les Mamelles de Tirésias

Karolina Czerska, Uniwersytet Jagielloński
S’envoler vers la planète Mars. Pierre Albert-Birot et des avant-gardes théâtrales

Aleksandra Komandera, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Guillaume Apollinaire, ce conteur insolite de L’Hérésiarque et Cie

13.15–14.30 PRZERWA OBIADOWA

14.30–16.10 INTERTEKSTY

Corina-Amelia Georgescu, Uniwersytet w Pitești
Du Modernisme français au modernisme américain – Apollinaire et Loy

Ildikó Szilágyi, Université de Debrecen
Les échos apollinariens dans la poésie hongroise du XXe siècle

Henryk Chudak, Uniwersytet Warszawski
L'idée de tradition dans la pensée critique d'Apollinaire

Agata Kraszewska, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie
L’intertexte apollinarien dans Éclats de sel de Sylvie Germain

16.10–16.40 PRZERWA KAWOWA

16.40–18.20 ESTETYKA

Olga Bartosiewicz, Uniwersytet Jagielloński
L’esprit subversif dans le roman Les Onze mille verges ou les Amours d’un hospodar de Guillaume Apollinaire

Zofia Małysa, Uniwersytet Jagielloński
Guillaume Apollinaire et Carl Einstein. Deux modèles de lutte pour l’extension du domaine de l’art : la question de l’« art nègre »

Mariia Pshenichnikova, Université Paris IV – Paris-Sorbonne
Apollinaire, critique d’art

Jolanta Rachwalska von Rejchwald, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
L’aventure cubiste. Quelques remarques sur les écrits esthétiques de Guillaume Apollinaire l’é(mer)veilleur

18.20–19.00 ZAMKNIĘCIE OBRAD I ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI