Stories We Live With. Spotkanie z kolekcjonerami Katalin Spengler i Zsoltem Somlóiem

Wróć

07.11.2025 godz. 19

Opublikowano: 08.09.2025

O spotkaniu

Zapraszamy na spotkanie z Katalin Spengler i Zsoltem Somlóiem, wybitnymi kolekcjonerami z Węgier, którzy od lat przyczyniają się do promocji sztuki współczesnej z Europy Wschodniej na arenie międzynarodowej.

Katalin Spengler i Zsolt Somlói kolekcjonują sztukę od początku lat 90., od momentu upadku żelaznej kurtyny. Katalin Spengler, z wykształcenia dziennikarka i krytyczka sztuki, oraz Zsolt Somlói, szef renomowanej agencji medialnej, stworzyli obszerny zbiór obejmujący dzieła sztuki współczesnej z regionu oraz innych części świata. Zasiadają w radach kolekcji Tate Modern (REEAC) i Centre Pompidou (IC–CEE), doradzając w zakresie sztuki z Europy Środkowej i Wschodniej oraz zwiększając widoczność artystów z tego regionu.

Wykład odbędzie się w języku angielskim.


Bilet w cenie 5 zł można nabyć online >> lub w kasie.


O cyklu Kolekcjonowanie. Anatomia pasji

Są to otwarte rozmowy z wybitnymi kolekcjonerami i kolekcjonerkami sztuki współczesnej – osobami, które nie tylko gromadzą dzieła, ale także kształtują kulturę mecenatu i wspierają instytucje artystyczne.

Adam Budak, dyrektor MOCAK-u i kurator cyklu, tak o nim opowiada: „Inaugurujemy nową serię spotkań i rozmów z wybitnymi kolekcjonerami sztuki współczesnej z całego świata. Słuchanie tak niezwykłych osobowości i poznawanie filozofii stojącej za ich pasją kolekcjonerską to nie tylko przyjemność, ale także moment emancypacyjny – inspirujący kulturę kolekcjonowania oraz nawiązujący do wielowiekowej tradycji wspierania artystów i instytucji. Ta tematyka jest mi bliska od dłuższego czasu. W Galerii Narodowej w Pradze kuratorowałem wystawę Generosity: The Art of Giving, poświęconą mecenasom, którzy na przestrzeni lat współtworzyli tożsamość czeskiej kolekcji narodowej. Projekt ten pokazał, jak wielką wartość mają akty szczodrości i jak fundamentalną rolę odgrywają w rozwoju struktur artystycznych – zarówno prywatnych, jak i instytucjonalnych”.

 

Chcieliśmy zmienić wszystko, łącznie z praktykami kolekcjonowania sztuki. Kupowaliśmy prace młodych artystów, którzy byli świadomi swoich czasów, ale chcieliśmy także odkrywać międzynarodową scenę sztuki, co w Europie Wschodniej pod koniec tysiąclecia nie było łatwym przedsięwzięciem. Kupowaliśmy dzieła sztuki z galerii w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Austrii i Nowym Jorku, ale także budowaliśmy relacje z najważniejszymi galeriami ze wschodu Europy.

Analizując logikę kolekcji i kolekcjonowania we wstępie do swojej książki Logic of the Collection Boris Groys trafnie zauważa, że „kolekcja jest zawsze zbiorem różnic pomiędzy tym, co podobne”. Kolekcjoner nabywa coraz więcej obiektów, tworząc w ten sposób złożony system różnic, jednak w jakiś sposób obiekty są też ze sobą powiązane. To może być oznaka subiektywnego punktu widzenia i osobistego gustu kolekcjonera, ale to może także być reguła wyznaczona przez bardziej złożony zestaw pojęć. Najlepsze i najbardziej fascynujące kolekcje charakteryzują takie właśnie dychotomie, a także produktywne napięcie, które z nich powstaje: zdradzają różnorodność w jedności oraz impulsywną, samoświadomą podmiotowość w ramach skonceptualizowanego budowania kolekcji.

Dávid Fehér, Horizons, Dialogs, Narratives, w: Stories We Live With. Selection from Somlói-Spengler Collection, Somlói Zsolt–Spengler Katalin: Q Contemporary, Budapest, 2022, s. 13.

 

 

 

Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu Kolekcjonowanie. Anatomia pasji:

Zsolt Somlói i Katalin Spengler

 

 

Newsletter

NEWS

LETTER

Logo strony