OutlineMocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Languages

//Sztuka na wyciągnięcie ręki//

Sztuka na wyciągnięcie ręki

Sztuka na wyciągnięcie ręki to nowy projekt stworzony z myślą o odbiorcach niewidomych i słabowidzących. Cykl składa się z audiodeskrypcji przedstawiających prace z Kolekcji MOCAK-u. Poprzez dostosowanie formy udostępniania dzieł sztuki współczesnej do zróżnicowanych potrzeb odbiorców staramy się budować i rozwijać otwarty model dostępności. Projekt przedstawia tyflografiki i opracowania dotykowe prac znajdujących się w muzealnej Kolekcji. W ramach rozszerzania działań dostępnościowych planujemy coroczny wzrost ilości opracowań dotykowych oraz audiodeskrypcji do dzieł.

Każdy odcinek będzie dostępny na Instagram TV @mocak_krakow, profilu Facebook oraz kanale YouTube MOCAK-u.

W pierwszym odcinku przedstawiamy pracę Między autorstwa Stanisława Dróżdża.

Pierwotnie praca była pokazywana w jednym z pomieszczeń Galerii Foksal. Obecnie istnieje jako seria projektów, które tylko minimalnie różnią się wymiarami. Mimo że słowo „między” nie pojawia się w normalnym zapisie, cały czas je dostrzegamy. Artysta stawia pytanie, jak daleko można naruszyć tożsamość danej rzeczy, aby w dalszym ciągu można było ją rozpoznać. Przestrzeń pawilonu może być uznana za próbę wykreowania fizycznego doświadczenia, które jest rodzajem odpowiednika słowa z tytułu pracy. To, co istotne, nie znajduje się bowiem „w”, ale często „między”.

W zbiorach Muzeum są tyflografika oraz trójwymiarowe opracowania dotykowe pracy.

W drugim odcinku przedstawiamy obraz Wilhelma Sasnala bez tytułu z 2000 roku.

Obraz został namalowany na podstawie czarno-białej fotografii. Przedstawia odcinek produkcyjny w fabryce, na którym sprawdza się ustawienia telewizorów kineskopowych. Kobiety, siedzące przy stole, wykonują tę samą, monotonną czynność. Ukazanie sytuacji realnej służy tu równocześnie analizie malarstwa. Głęboka perspektywa obrazu przetwarza jego elementy zgodnie z malarskimi wymogami pomniejszenia i redukcji szczegółów.

W zbiorach Muzeum znajdują się tyflografika oraz trójwymiarowe opracowanie dotykowe pracy.