//Wokół literatury. Biblioteka, książka i tekst literacki w edukacji muzealnej//
Wokół literatury. Biblioteka, książka i tekst literacki w edukacji muzealnej
30.09.2022 godz. 10–13
Opublikowano: 09.09.2022
W piątek, 30 września zapraszamy na spotkanie liderów i liderek edukacji muzealnej.
Biblioteki muzealne to miejsca, które coraz częściej otwierają swoje drzwi nie tylko dla pracowników i pracowniczek instytucji, ale i gości z zewnątrz. Zapraszając do siebie zwiedzających i zwiedzające muzeum, chętnie włączają się w działalność edukacyjną, w której ramach literatura wchodzi w interakcje z obrazem lub eksponatem. Ale praca ze słowem pisanym w muzeum nie ogranicza się do bibliotek. Częstą praktyką jest włączanie tekstów literackich, poezji czy tekstów źródłowych w program zajęć muzealnych. Osobnym zagadnieniem są coraz popularniejsze publikacje edukacyjne, wydawane przez same muzea lub we współpracy z innymi wydawcami. Właśnie tym zagadnieniom chcemy poświęcić nasze spotkanie, licząc – jak zawsze – na ożywioną dyskusję, wymianę doświadczeń i inspiracji.
Spotkanie online odbędzie się w piątek 30 września 2022 w godzinach 10–13 na platformie Zoom.
Liczymy na żywą dyskusję, dlatego prosimy chętne osoby o przygotowanie krótkiego, czterominutowego wystąpienia na temat z wybranego panelu. Formę wypowiedzi pozostawiamy w gestii prelegentów (przy czym prezentacje powinny się składać z nie więcej niż pięciu slajdów).
Obowiązują zapisy zarówno dla prelegentów, jak i słuchaczy. Zapisy zostały zamknięte.
PROGRAM SPOTKANIA:
od 9.45 otwarcie możliwości logowania
10–10.15 powitanie Maria Anna Potocka – dyrektor MOCAK-u
10.15–10.30 prelekcja inauguracyjna Magdaleny Mazik
Po co w muzeum biblioteka? Jak biblioteka może pomóc w kontakcie z dziełem sztuki? Inauguracyjna prelekcja będzie dotyczyć tworzenia miejsc kultury w bibliotece, budowania programu i roli codziennej pracy edukacyjnej.
Magdalena Mazik – animatorka kultury, edukatorka, bibliotekarka, kierowniczka Działu Wiedzy o Sztuce, który odpowiada za program edukacyjny, działania dostępnościowe oraz Bibliotekę MOCAK-u. Jest absolwentką filozofii w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przygotowuje pracę doktorską o polskich teoretykach sztuki.
10.30–12.30 obrady w panelach tematycznych:
Panel I: Publikacje edukacyjne w muzeach
Prowadzenie: Przemysław Ciępka
1. Zuzanna Zasacka, Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, O historii przez historie. Literatura historyczna a dzieci w muzeum
2. Edyta Wyżga, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Twórcza Kolekcja. Zeszyty edukacyjne MOCAK-u
3. Michał Grabowski, Muzeum Krakowa, Muzealne czasopismo - źródło edukacji
4. Monika Kozioł, Artyści na plakat! Edukacja w „MOCAK Forum”
5. Maria Masternak, Muzeum Fotografii w Krakowie, Każde muzeum powinno mieć swojego ducha. Broszura dla rodzin z dziećmi do nowej wystawy głównej w Muzeum Fotografii w Krakowie
6. Gabriela Sierocińska-Dec, Muzeum Historii Polski, Muzealne karty gier
Panel II: Słowo i tekst w edukacji muzealnej
Prowadzenie: Helena Postawka-Lech, Muzeum Narodowe w Krakowie
1. Anna Pyzik, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, O lekturze przez doświadczanie. Warsztaty Aktywne czytanie w MOCAK-u;
2. Malina Barcikowska, Polski Instytut nad Sztuką Świata, Niepubliczne Liceum Sztuk Plastycznych w Toruniu, „Czytanie" dzieł sztuki jako praktyka muzealna;
3. Karolina Kolbuszewska, Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej, Czytanie performatywne tekstów źródłowych;
4. Anna Czerwińska, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Oswajamy lęki. Literatura, która pomaga zmierzyć się z trudnymi emocjami w edukacji o wojnie;
5. Magdalena Lachman, Uniwersytet Łódzki Reprint – nie(d)ocenione usługi w praktyce i edukacji muzealnej, czyli dlaczego warto, by literatura trafiała w nasze ręce;
6. Małgorzata Marczewska, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Poezja w muzeum sztuki. Wisława Szymborska w MOCAK-u;
7. Kamil Gibas, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Poszukiwania malarskie Michała Stonawskiego - książki i ich konteksty;
8. Ewa Natalia Moroz-Keczyńska, Muzeum Przyrodniczo-Leśne Białowieskiego Parku Narodowego, Siła kobiet na przykładzie Simony Kossak. Informacja o realizowanym projekcie wykorzystującym w edukacji muzealnej teksty literackie z zasobów biblioteki BPN
12.30–13 Podsumowanie
Współorganizatorzy: Muzeum Warszawy, Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Forum Edukatorów Muzealnych