Mocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Languages

Czyja historia?

01.03.2012 - 31.12.2012

Joshua Schwartz
Billboard International
marzec – grudzień 2012

Czyja historia? to tworzone przez rok dzieło site specific, a także projekt kuratorski Joshuy Schwartza. Projekt posługuje się billboardami reklamowymi rozmieszczonymi w mieście, udostępniając artystom przestrzeń Oświęcimia do zaprezentowania swoich prac, które stawiają czoło tragicznej przeszłości tego miejsca. 
Więcej informacji na stronie: www.thebillboardgallery.com

Wystawy:
25.4–15.5 – Joshua Schwartz
16.5–13.6 – Yael Bartana
14.6–18.7 – Julien Berthier
19.7–22.8 – Joanna Rajkowska
23.8–26.9 – Thomas Mailaender
27.9–31.10 – Adrien Tirtaux
1.11–5.12 – Martin Roth
6.12–9.1 – Daniel Bozhkov

Czyja historia? to pierwsza prezentacja z serii publicznych kuratorskich projektów Billboard International.

Projekt historyczny

Miejsce na zorganizowanie projektu wybrano ze względu na historię Oświęcimia, jego szczególny stan obecny i trudną, ale postrzeganą optymistycznie przyszłość. Dziewięćsetletnie dzieje miasta zostały odsunięte w cień przez wypadki II wojny światowej. Przez ostatnie 72 lata teren ten był kojarzony na całym świecie z niemieckim obozem koncentracyjnym.

W minionych trzech dekadach miasto stało się popularnym celem wycieczek turystycznych, przyciągając setki tysięcy odwiedzających rocznie. Podczas gdy zwiedzający miasto rezerwują sobie czas jedynie na wizytę w Muzeum Auschwitz-Birkenau, mieszkańcy Oświęcimia starają się skierować ich uwagę również na to, co pozwoliłoby im samym otrząsnąć się z traumy i patrzeć w przyszłość.
Usytuowanie dokładnie pomiędzy Rynkiem Głównym w Oświęcimiu a terenem obozu koncentracyjnego sprawia, że Billboard International łączy, dosłownie i symbolicznie, tragiczną przeszłość z wiarą w jutro. Czyja historia? ma do zaoferowania mieszkańcom, turystom i przypadkowym przechodniom kontakt z pracami wybranych artystów, a także możliwość obserwowania, jak one funkcjonują i zmieniają otoczenie.

Billboard International

BI ma na celu kuratorowanie wystaw i prezentację prac artystów na całym świecie w szerokim zakresie tak kontekstów i środków wyrazu, jak i wyboru miejsc wystaw. BI angażuje się zwłaszcza w projekty wiążące się z konkretną lokalizacją – zachęca artystów, aby pracowali nad koncepcjami, które podkreślają rolę danego miejsca w relacjach społecznych, zarówno na poziomie makro-, jak i mikrozbiorowości.

Główny pomysłodawca

Joshua Schwartz jest artystą multidyscyplinarnym, który mieszka i pracuje w Nowym Jorku. W swoich pracach wizualnych używa różnych środków wyrazu, od fotografii, przez rzeźbę, po performance, pozwalając, aby struktura konceptualna danego dzieła sama decydowała o jego formie. Projekty Schwartza często zakładają prezentowanie prac poza galerią.

Joshua stworzył prace na użytek publiczny dla miasta Baltimore, Museo de Arte Contemporáneo de Monterrey oraz dla festiwalu muzyki MtyMx. Lokalizacja galerii Billboard International w Oświęcimiu jest dla Joshuy ukoronowaniem jego współpracy z tym miastem i z jego rozmaitymi ośrodkami kulturalnymi i artystycznymi.

Więcej informacji o Joshui Schwartzu na stronie:
www.joshuaschwartz.net

Koordynatorka: Katarzyna Wąs