Mocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Languages
Przejdź do wystawy

Edward Dwurnik. Bitwy pod Grunwaldem

Publikacja zawiera wprowadzenie Jerzego T. Petrusa, wicedyrektora Zamku Królewskiego na Wawelu, wywiad z artystą przeprowadzony przez Delfinę Piekarską, koordynatorkę wystawy, esej Marii Poprzęckiej na temat powiązańBitwy pod Grunwaldem autorstwa Jana Matejki i obrazu olejnego Edwarda Dwurnika o tym samym tytule oraz zamykający publikację tekst Marii Anny Potockiej, kurator wystawy, opisujący stosunek artysty do zagadnienia historii. Teksty zilustrowane są reprodukcjami dwóch obrazów Dwurnika (Bitwa pod GrunwaldemHołd pruski) zestawionych z pracami Matejki oraz dwudziestu rysunków tego pierwszego artysty prezentowanych podczas wystawy na Wawelu.

Skorzystałem z okazji rocznicy sześćsetlecia bitwy, by namalować swoją „Guernicę”, czyli Bitwę pod Grunwaldem o całkiem dużym formacie. […] Nie mogłem namalować historycznego obrazu, który przedstawiałby heroizm polskiego i zachodniego rycerstwa, ale ukazałem współczesne zmagania mężczyzn w średnim wieku z polskiej wsi i małego miasteczka. Są to grupy chłopów, którzy przedstawieni w rożnych sytuacjach, biją się kijami i sztachetami. To jest taka współczesna „nawalanka”, przepychanka społeczna. Ludzie przedstawieni na obrazach są zagubieni, nieszczęśliwi, rozgoryczeni albo na czymś się zawiedli. Ich zachowanie symbolizuje podział, jaki nastąpił ostatnio w polskim społeczeństwie, zwłaszcza w środowiskach prawicowych. Wytworzony został chaos, który oddaje charakter współczesnej polityki oraz zmagania społeczne ludzi. Oczywiście, jest tu dużo ironii i dobrego humoru. Dystans jest bardzo ważny w dziele sztuki. Strasznie koturnowe przedsięwzięcie artystyczne to niewypał, który nie jest nic warty. […]

Aby powstała przyzwoita kompozycja, musiałem zbudować napięcia poprzez wprowadzenie […] różnych narracji. Są miejsca, gdzie występuje duże zagęszczenie tych bijących się, czasem przypominają oni rój pszczół, który zmienia miejsce swojego zamieszkania.
Poza mężczyznami na Bitwie pod Grunwaldem przedstawiłem również cztery kobiety w białych płaszczykach z czerwonymi krzyżami, które nawiązują do powszechnie rozpoznawalnego symbolu chrześcijaństwa. Kobiety te przypominają siostry zakonne czy też kobiety pracujące w szpitalach polowych, dobijające rannych, zbierające trupy lub okradające je. Są też oczywiście puste fragmenty. […]
Niekiedy mężczyźni zamiast sztachetami biją się, używając krzyży. Te symbole dołożyłem w ostatnich tygodniach, gdy wybuchł problem na Krakowskim Przedmieściu. Zawsze realizowałem malarstwo w odniesieniu do współczesności, biorąc pod uwagę aktualne wydarzenia polityczne. […]*
*Edward Dwurnik (fragmenty wywiadu przeprowadzonego przez Delfinę Piekarską).

Edward Dwurnik. Bitwy pod Grunwaldem

autorzy tekstów: Jerzy T. Petrus, Delfina Piekarska, Maria Poprzęcka, Maria Anna Potocka
język: polski i angielski
przekład: William Brand, Piotr Pieńkowski
projekt graficzny: Rafał Sosin
format: 170 × 230 mm
oprawa: miękka ze skrzydełkami
rok wydania: 2010
m
Katalog wydany w związku z wystawą:
„Bitwy pod Grunwaldem” na Zamku Królewskim na Wawelu, 29 października 2010 – 17 stycznia 2011
współorganizator: Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki
kurator: Maria Anna Potocka
koordynatorzy: Aneta Giebuta, Delfina Piekarska
m
oc

Kup teraz: