Mocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Languages

Katarzyna Kobro – między rzeźbą a architekturą

25.02.2014 godz. 18

Opublikowano: 25.02.2014

We wtorek 25 lutego o godzinie 18 Biblioteka MOCAK-u zaprasza na wykład Małgorzaty Jędrzejczyk
Katarzyna Kobro – między rzeźbą a architekturą
.

Twórczość Katarzyny Kobro, w przeciwieństwie do sztuki jej męża Władysława Strzemińskiego,
nadal pozostaje na marginesie badań nad międzywojennymi artystycznymi ruchami awangardowymi. Jej radykalna oraz niezwykle kompleksowa koncepcja rzeźby pojawiła się zbyt wcześnie, by zyskać naśladowców, a wiele podejmowanych przez nią problemów doczekało się obszerniejszego artystycznego komentarza dopiero w latach 60. i 70. Na spotkaniu w Bibliotece MOCAK-u sztuka Kobro zostanie zaprezentowana przez pryzmat szczególnego statusu jej kompozycji rzeźbiarskich, plasujących się między laboratorium formy nowoczesnej a sztuką dążącą do (utopijnego w swoim założeniu?) zespolenia z życiem. Wykład będzie również podejmował wątek powiązań sztuki Kobro z architekturą.

Małgorzata Jędrzejczyk – doktorantka w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studentka interdyscyplinarnych studiów doktoranckich Społeczeństwo – Technologie – Środowisko. Studiowała również na Universität Wien. Wiceprezeska Fundacji SPLOT, animatorka kultury, tłumaczka z języka niemieckiego, koordynatorka poświęconego filozofii i teorii sztuki projektu Dyscypliny/Sztuki. Zajmuje się edukacją kulturalną oraz pracuje jako niezależna kuratorka. Prowadzi badania nad koncepcją rzeźby i zagadnieniem otwierania się dzieła sztuki na odbiorcę w twórczości Katarzyny Kobro.

Cykl spotkań z młodymi badaczami Awangarda Środkowej i Wschodniej Europy – innowacja czy naśladownictwo?, realizowany na Wydziale Polonistyki UJ jest finansowany z grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki MNiSW. Głównym celem projektu jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy można myśleć o awangardach naszej części Europy jako spójnym kierunku artystycznym i na czym miałaby polegać jego odrębność wobec awangardy zachodniej oraz rosyjskiej.