Mocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Languages

Oczy skóry. Architektura i zmysły – spotkanie

13.03.2013 godz. 18

Opublikowano: 28.02.2013

Czy współczesna architektura jest projektowana wyłącznie z myślą o naszym wzroku? Czy zaniedbaliśmy nasze pozostałe zmysły? Czy da się jeszcze projektować tak, aby przestrzeń dostarczała inspirujących bodźców również dla naszych dłoni, uszu, nosów? Jak możemy odnaleźć w sobie (i ocalić) tę wielozmysłową wrażliwość? Na te pytania przy okazji wydania przez Instytut Architektury książki Juhaniego Pallasmy Oczy skóry spróbują odpowiedzieć Maciej Miłobędzki i Michał Choptiany, spotkanie poprowadzi Dorota Leśniak-Rychlak.

Opublikowana po raz pierwszy w 1996 roku książka Oczy skóry wybitnego fińskiego architekta Juhaniego Pallasmy szybko stała się klasykiem teorii architektury. Zadaje ona fundamentalne pytanie o to, czemu, skoro istnieje co najmniej pięć zmysłów, tylko jeden z nich – wzrok – stał się tak uprzywilejowany w kulturze architektonicznej i w designie. Juhani Pallasmaa pokazuje, jak podporządkowanie sferze wizualnej pozostałych zmysłów doprowadziło do zubożenia naszego otoczenia, pozbawiając architekturę jej najważniejszego zadania – dawania człowiekowi egzystencjalnego oparcia w świecie.

Maciej Miłobędzki – architekt, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. W latach 1984–1988 pracował w Spółdzielni Pracy Twórczej Architektów i Artystów Plastyków. Współzałożyciel pracowni JEMS Architekci. Od 2008 roku prowadzi działalność dydaktyczną na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Laureat Honorowej Nagrody SARP (2002).

Michał Choptiany – polonista, filozof, tłumacz, redaktor; stały współpracownik kwartalnika „Autoportret– (w latach 2010–2012 sekretarz redakcji), autor przekładu Oczu skóry Juhaniego Pallasmy.

Dorota Leśniak-Rychlak – redaktorka naczelna „Autoportretu”, prezeska Fundacji Instytut Architektury.

Organizator

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego