Po drugiej stronie rzeki. Przegląd filmów IMAP
Po drugiej stronie rzeki. Przegląd filmów IMAP
16.08.2018 godz. 18
Opublikowano: 02.08.2018
W czwartek, 16 sierpnia, o godzinie 18 MOCAK oraz Integrated Media Arts Production (IMAP) na New Jersey City University zapraszają na przegląd krótkometrażowych filmów studentów, absolwentów i wykładowców programu IMAP. W pokazie wezmą udział reżyserzy Marcin Ramocki oraz Brandon Ascari.
IMAP to program studiów podyplomowych na New Jersey University, przeznaczony dla niezależnych artystów wykorzystujących w swojej pracy nowe media. Pozwala on kształtować nowoczesne, krytyczne podejście do sztuki nowych mediów, uwzględniające wiedzę specjalistyczną o wideo oraz filmie w kontekście istniejących płaszczyzn komunikacji. Studenci, absolwenci i wykładowcy IMAP tworzą niezależnie koncepcyjnie filmy, zaangażowane politycznie i poruszające takie zagadnienia jak płeć oraz etniczność w Ameryce.
Więcej informacji: www.njcu.cc/IMAP
Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.
Jerry Aquino, Brandon Ascari, Ciara Broadway, Joseph Cantatore, Raul García, Rolando Nieves i Patrick Sammon to artyści nowych mediów oraz niedawni absolwenci IMAP.
Annabelle Krupcheck, Nnamdi Nwigwe i Nicole Pometti to obecnie magistranci pracujący nad swoimi dyplomami.
Roddy Bogawa, Joel Katz, Marcin Ramocki i Jane Steuerwald to założyciele IMAP i stali wykładowcy, artyści nowych mediów i filmowcy z uznanym międzynarodowym dorobkiem wystawienniczym.
Alfabetyczna lista prezentowanych filmów:
Jerry Aquino Little Miss America, 2016, 3 min 56 s
Zrealizowany jako found footage metaforyczny portret Ameryki, przedstawionej jako kapryśna, brutalna i rasistowska kobieta.
Brandon Ascari Relevé, 2018, 13 min 28 s
Historia Any, byłej uczennicy szkoły baletowej, która została pisarką i zmaga się ze swoją prawdziwą pasją.
Roddy Bogawa If Andy Warhol’s Super-8 Camera Could Talk, 1993, 3 min 7 s
Intrygujące spotkanie artefaktu z nieustępliwym telemarketerem. Dwie i pół minuty, długość 30 metrów filmu zrealizowanego na taśmie 16 mm.
Ciara Broadway Name(less), 2017, 4 min 20 s
Dwie kobiety, które straciły dzieci w jednym przestępstwie. Film ukazuje ich jednoczesny żal przez zestawienie matki ofiary z matką mordercy.
Joseph Cantatore Auditions, 2018, 8 min 20 s
Joseph Cantatore dokonuje dekonstrukcji klasycznych filmów, umieszczając siebie w ich znaczących scenach i komentując takie kwestie, jak narracja, kontekst i niepełnosprawność.
Raul García The Transmigration of Light, 2017, 4 min 42 s
Zrytualizowana podróż światła przez kosmos umożliwia nasze uczestnictwo w pamięci, a tym samym – nasz pobyt w bezgranicznym wszechświecie.
Joel Katz Nathaniel at the Bus Stop, 2018, 5 min 25 s
Portret mężczyzny jadącego nowojorskim autobusem numer 1 na widzenie do uwięzionego przyjaciela. Wideo jest częścią powstającego filmu fabularnego.
Anabelle Krupcheck I Was Stand Once, 2018, 2 min 14 s
Osobisty poemat wideo osadzony w popkulturze, powiązany z typografią oraz telefonią komórkową.
Rolando Nieves Used, 2017, 15 min 26 s
Dokument o mężczyznach kupujących online używaną bieliznę i o tych, którzy ją sprzedają. Film składa się z wywiadów z nabywcami bielizny i jej sprzedawcami oraz psychiatrą specjalizującym się w parafilii.
Nnamdi Nwigwe Thinking of the West, 2108, 18 min
Pokrzywdzona kobieta w średnim wieku chce się zemścić na swoim agresywnym mężu, ale jej morderczy spisek przybiera nieoczekiwany obrót, gdy spotyka ona wewnętrznie skonfliktowanego czarnego mężczyznę i jego przyjaciół w przydrożnym sklepie spożywczym.
Nicole Pometti May (a life in GIFs), 2018, 4 min 32 s
Film eksperymentalny, który ukazuje styl życia i stan umysłu młodej kobiety. Monotonia powtarzającej się animacji GIF jest odbiciem banałów dnia codziennego bohaterki.
Marcin Ramocki Group Performance, 2017, 2 min 20 s
Cyfrowa pętla wideo stworzona przez nałożenie na siebie 17 niepowiązanych wykonań La donna è mobile Giuseppego Verdiego zaczerpniętych z serwisu YouTube. Wszyscy śpiewacy, znani tenorzy i amatorzy zaczynają razem, ale ze względu na naturalne różnice w interpretacji, oryginalne formatowanie nagrań dźwiękowych i wideo oraz różnice w szybkości klatek wspólne wykonanie szybko się desynchronizuje.
Patrick Sammon Fanatic, 2017, 14 mins, 31 s
Krótkometrażowy film dokumentalny o tym, dlaczego ludzie uwielbiają łapać piłkę podczas meczów baseballowych. Baseball zawsze kojarzono ze Stanami Zjednoczonymi, a zaangażowanie publiczności w grę było jej istotną częścią od początków tego sportu. Jedną z największych atrakcji dla kibiców jest złapanie piłki. Główny bohater, Zack Hample, przez całe życie złapał tysiące piłek i otrzymał wiele pochwał oraz głosów krytyki za to, co robił. To dla niego coś więcej niż hobby. To styl życia.
Jane Steuerwald, Henry Baker Terrorist Activity Redux 2009, 10 min 47 s
8 grudnia 1980 roku zamordowano Johna Lennona. 30 marca 1981 roku postrzelono prezydenta Ronalda Reagana, a 13 maja 1981 roku doszło do zamachu na papieża Jana Pawła II. W odpowiedzi na te wydarzenia, a także w związku z rozwojem terroryzmu na całym świecie artyści wideo Henry Baker i Jane Steuerwarld stworzyli występ na żywo w radiu WAER-FM w Syracuse w Nowym Jorku. W 25. rocznicę swojego występu, twórcy połączyli oryginalne brzmienie z nowym materiałem filmowym, komentując w ten sposób terroryzm w XXI wieku.
Roddy Bogawa – absolwent Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego. Grał w zespołach punkowych, a związana z tym gatunkiem estetyka „Do it yourself” wciąż ma duży wpływ na jego twórczość. Bogawa porusza tematy wewnętrznych konfliktów, relacji pomiędzy jednostką a jej środowiskiem, tożsamości kreowanej przez kulturę i historię. W swoich produkcjach obsadza zarówno aktorów profesjonalnych, jak i amatorów. Posługuje się licznymi metaforami, abstrakcją oraz zmultiplikowanymi narratorami. Jego pełnometrażowe filmy stanowią unikalną mieszankę stylów eksperymentalnych i narracyjnych, od mniej (Some Divine Wind, 1992) po bardziej rygorystyczne (I Was Born, But…, 2004), od autobiograficznych do science fiction (Junk, 1999) i dokumentów (Taken by Storm: The Art of Storm Thorgerson and Hipgnosis, 2013). Swoją twórczość prezentował między innymi na Sundance Film Festival, Internationale Kurzfilmtage Oberhausen i Cinemetaxas International Short Film Festival.
Joel Katz – absolwent Oberling College oraz Hunter College. Artysta i filmowiec non-fiction zajmujący się problematyką sprawiedliwości społecznej. W jego filmografii znajdują się między innymi Corporation with a Movie Camera (1992), Dear Carry (1997) i Strange Fruit (200), dokument o historii i roli słynnego protest songu Billie Holiday, skierowanego przeciwko linczom.
Marcin Ramocki – absolwent Dartmouth College i Uniwersytetu Pensylwanii. Pracuje z całą gamą mediów komputerowych. Na jego twórczość składają się zarówno instalacje cyfrowe oraz prace online, jak i pełnometrażowe filmy dokumentalne. Ramockiego fascynują portrety konceptualne, zróżnicowane sieci społeczne, autorefleksyjne komentarze na temat współczesnego świata sztuki. Wśród jego najbardziej znanych dzieł znajdują się projekty dokumentalne, takie jak 8 BIT (2006) i Brooklyn DIY (2009), a także krótkie formy cyfrowe: Virtual Singer (2000), Torcito Project (2005) i Blogger Skins (2009). Jego prace prezentowane były między innymi w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku, Hirshhorn Museum i Pacific Film Archives.
Jane Steuerwald – absolwentka Uniwersytetu w Syracuse, uczestniczka programu Bard MFA. Tworzy filmy na taśmach 16 mm i super 8 mm, instalacje wideo, dokumenty, prace found footage, filmy narracyjne i eksperymentalne oraz książki artystyczne. Swoje prace pokazywała między innymi w Muzeum Sztuki Nowozesnej w Nowym Jorku, National Gallery of Art w Waszyngtonie, Jersey City Museum i wielu innych. Steuerwald jest dyrektorem wykonawczym Black Maria Film and Video Festival, organizowanego przez Thomas A. Edison Media Arts Consortium.