Aktualne wystawy
Aktualne wystawy
Wystawy czasowe
Jedzenie w sztuce
Jedzenie w sztuce to 11. wystawa z flagowej serii MOCAK-u, w której konfrontujemy ważne obszary życia z refleksjami artystów. Na wystawie zaprezentujemy prace 65 artystów z wielu krajów, w różnych mediach. Jedzenie to czynność społeczna, podstawa tożsamości, a nawet narzędzie oporu. Współczesnych artystów niepokoi tak niedosyt, jak nadmiar żywności. W pierwszym przypadku głód, nierówność, kryzys humanitarny, degradacja społeczeństwa, upokorzenie, w drugim – konsumpcjonizm, marnotrawstwo, zdrowotne skutki źle zbilansowanej diety. Analizie zostanie poddany zarówno eksponowany w sztuce od wieków estetyczny potencjał jedzenia, jak i jego aspekty etyczne i światopoglądowe.
Zatruty staw
W swoich najnowszych projektach Alicja Biała odnosi się do niepokoju związanego z dominacją człowieka nad środowiskiem naturalnym. Jej wystawa, wpisująca się w serię indywidualnych prezentacji artystów z Kolekcji MOCAK-u, obejmuje dwa wciąż rozwijane cykle prac: Open Bite (2022/2023) oraz Hiperakumulatory (2024).
Wszystkie wcielenia kobiety
Otaczają nas obrazy ludzi. Każda postać wyraża jakiś stan napięcia psychicznego, bo człowiek gestami, mimiką i spojrzeniem bez przerwy coś ujawnia. Małgorzata Blamowska potrafi w sposób mistrzowski wybrać takie przedstawienia osób lub grup, które charakteryzują się dużą intensywnością – czy nawet karykaturalnością – cech i zachowań. Ten efekt wzmacnia dodatkowo sposobem malowania. Należy do artystek doskonale kontrolujących „pod pędzlem” stan psychiczny swoich postaci.
Wariacje kapistowskie
Grzegorz Kozera, malarz i autor kolaży z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, znany jest z dialogu prowadzonego z mistrzami. Jako artysta oraz historyk sztuki z pierwszego wykształcenia dysponuje sprawdzonymi i giętkimi narzędziami, aby za pomocą techniki kolażu prowadzić tyleż erudycyjne, ile swobodne i dowcipne rozmowy z poprzednikami.
Wystawy stałe
Wielcy współcześni. Dar Teresy i Andrzeja Starmachów
Jesienią 2023 roku Teresa i Andrzej Starmachowie przekazali do Kolekcji MOCAK-u 67 dzieł autorstwa najważniejszych polskich twórców sztuki współczesnej. Darowali znaczącą część swoich prywatnych, gromadzonych przez lata zbiorów. Po premierowym pokazie podarowanych dzieł w nowo otwartej siedzibie Galerii Bunkier Sztuki przygotowaliśmy prezentację w MOCAK-u. Wpisaliśmy ją w istniejącą już ekspozycję Kolekcji Muzeum.
Trudne doświadczenia na sobie i innych (Kolekcja MOCAK-u)
VALIE EXPORT (1940) to jedna z najważniejszych artystek swojego pokolenia. Metanoia to autorski wybór 29 prac wideo z lat 1966–2010. Greckie słowo „metanoia” zawarte w tytule oznacza przemianę duchową i mentalną. Kolekcja zawiera najważniejsze dzieła artystki i ukazuje szeroki zakres jej twórczości, zarówno pod względem medialnym, jak i tematycznym.
Pojęciokształty (Kolekcja MOCAK-u)
Stanisław Dróżdż jest jednym z najważniejszych przedstawicieli polskiej sztuki konceptualnej oraz najwybitniejszym polskim poetą konkretnym. W 2019 roku przypada 80. rocznica urodzin i jednocześnie 10. rocznica śmierci artysty. Z tej okazji Muzeum prezentuje jego indywidualną wystawę, w całości złożoną z prac pochodzących z Kolekcji MOCAK-u.
Kolekcja wokół MOCAK-u
Kolekcja wokół MOCAK-u to grupa prac znajdujących się w przestrzeni wokół Muzeum. Projekt odnosi się do czterech zagadnień: Holocaustu, historii sztuki, historii polityki oraz interwencji w przestrzeni publicznej.
Live Factory 2: Warhol by Lupa (Kolekcja MOCAK-u)
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK we współpracy z Narodowym Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie otwiera nową przestrzeń w ramach swojej Kolekcji. Pokażemy w niej interaktywną instalację Krystiana Lupy Live Factory 2, zbudowaną na bazie scenografii do jego sztuki Factory 2. Odwiedzający MOCAK będą mogli wejść w obszar pracy, dotknąć ścian i mebli, zasiąść na kopii kanapy Warhola i oglądnąć zapisy z warsztatów teatralnych, które poprzedzały powstanie spektaklu.
Wystawy zewnętrzne
Malarstwo z Kolekcji MOCAK-u w Akademii Górniczo-Hutniczej
W naszym wyborze wzięliśmy pod uwagę szczególne okoliczności ekspozycyjne. Dzieła są kierowane do ambitnych, młodych ludzi, stojących przed wyzwaniem zawodowym. Czekająca ich sytuacja wymaga siły, koncentracji, krytycyzmu i zdecydowania. Kontakt ze sztuką ma wielki wpływ na potrzebę określenia samego siebie. Rolą prezentowanych obrazów – oprócz „kierowania na sztukę” – jest podkreślenie wagi postawy krytycznej i ideowo niezależnej.