OutlineMocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Przejdź do głównej treści
Languages

Aktualne wystawy

Aktualne wystawy

Wystawy czasowe

Rebecca Rütten, z cyklu //Contemporary Pieces//, 2013, fotografia, 60 × 80 cm, courtesy R. Rütten1

Jedzenie w sztuce

Wystawa otwarta w dniach: 12.04.2024 - 16.03.2025
Miejsce: Budynek A, Poziom 0

Jedzenie w sztuce to 11. wystawa z flagowej serii MOCAK-u, w której konfrontujemy ważne obszary życia z refleksjami artystów. Na wystawie zaprezentujemy prace 65 artystów z wielu krajów, w różnych mediach. Jedzenie to czynność społeczna, podstawa tożsamości, a nawet narzędzie oporu. Współczesnych artystów niepokoi tak niedosyt, jak nadmiar żywności. W pierwszym przypadku głód, nierówność, kryzys humanitarny, degradacja społeczeństwa, upokorzenie, w drugim – konsumpcjonizm, marnotrawstwo, zdrowotne skutki źle zbilansowanej diety. Analizie zostanie poddany zarówno eksponowany w sztuce od wieków estetyczny potencjał jedzenia, jak i jego aspekty etyczne i światopoglądowe.

Alicja Biała, //Adam and Eve// (fragment), z cyklu //Open Bite//, 2022/2023, wytrawiona blacha miedziana, 200 × 90 cm, courtesy A. Biała2
Alicja Biała

Zatruty staw

Wystawa otwarta w dniach: 11.10.2024 - 09.03.2025
Miejsce: Galeria Alfa

W swoich najnowszych projektach Alicja Biała odnosi się do niepokoju związanego z dominacją człowieka nad środowiskiem naturalnym. Jej wystawa, wpisująca się w serię indywidualnych prezentacji artystów z Kolekcji MOCAK-u, obejmuje dwa wciąż rozwijane cykle prac: Open Bite (2022/2023) oraz Hiperakumulatory (2024).

Małgorzata Blamowska, bez tytułu, 2007, olej / płótno, 120 × 110 cm, courtesy M. Blamowska3
Małgorzata Blamowska

Wszystkie wcielenia kobiety

Wystawa otwarta w dniach: 11.10.2024 - 09.03.2025
Miejsce: Galeria Beta

Otaczają nas obrazy ludzi. Każda postać wyraża jakiś stan napięcia psychicznego, bo człowiek gestami, mimiką i spojrzeniem bez przerwy coś ujawnia. Małgorzata Blamowska potrafi w sposób mistrzowski wybrać takie przedstawienia osób lub grup, które charakteryzują się dużą intensywnością – czy nawet karykaturalnością – cech i zachowań. Ten efekt wzmacnia dodatkowo sposobem malowania. Należy do artystek doskonale kontrolujących „pod pędzlem” stan psychiczny swoich postaci.

Grzegorz Kozera, z cyklu //Wariacje kapistowskie//, 2024, kolaż / papier, 25 × 16,5 cm, courtesy G. Kozera4
Grzegorz Kozera

Wariacje kapistowskie

Wystawa otwarta w dniach: 11.10.2024 - 27.10.2024
Miejsce: Biblioteka MOCAK-u

Grzegorz Kozera, malarz i autor kolaży z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, znany jest z dialogu prowadzonego z mistrzami. Jako artysta oraz historyk sztuki z pierwszego wykształcenia dysponuje sprawdzonymi i giętkimi narzędziami, aby za pomocą techniki kolażu prowadzić tyleż erudycyjne, ile swobodne i dowcipne rozmowy z poprzednikami.

Wystawy stałe

Władysław Hasior, //Rzeź niewiniątek//, lata 70., asamblaż, 106 x 61 x 30 cm, kolekcja MOCAK-u, Marek Gardulski 5

Wielcy współcześni. Dar Teresy i Andrzeja Starmachów

Miejsce: Poziom -1

Jesienią 2023 roku Teresa i Andrzej Starmachowie przekazali do Kolekcji MOCAK-u 67 dzieł autorstwa najważniejszych polskich twórców sztuki współczesnej. Darowali znaczącą część swoich prywatnych, gromadzonych przez lata zbiorów. Po premierowym pokazie podarowanych dzieł w nowo otwartej siedzibie Galerii Bunkier Sztuki przygotowaliśmy prezentację w MOCAK-u. Wpisaliśmy ją w istniejącą już ekspozycję Kolekcji Muzeum.

VALIE EXPORT, //Autoportret z głową//, 1966/1967, video, Kolekcja MOCAK-u6
VALIE EXPORT

Trudne doświadczenia na sobie i innych (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Budynek A, poziom -1

VALIE EXPORT (1940) to jedna z najważniejszych artystek swojego pokolenia. Metanoia to autorski wybór 29 prac wideo z lat 1966–2010. Greckie słowo „metanoia” zawarte w tytule oznacza przemianę duchową i mentalną. Kolekcja zawiera najważniejsze dzieła artystki i ukazuje szeroki zakres jej twórczości, zarówno pod względem medialnym, jak i tematycznym.

Stanisław Dróżdż, bez tytułu [Środek], 1998, 80 × 80 cm, Kolekcja MOCAK-u7
Stanisław Dróżdż

Pojęciokształty (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Poziom -1

Stanisław Dróżdż jest jednym z najważniejszych przedstawicieli polskiej sztuki konceptualnej oraz najwybitniejszym polskim poetą konkretnym. W 2019 roku przypada 80. rocznica urodzin i jednocześnie 10. rocznica śmierci artysty. Z tej okazji Muzeum prezentuje jego indywidualną wystawę, w całości złożoną z prac pochodzących z Kolekcji MOCAK-u.

Leopold Kessler, //Surrogate City Bike Station / MOCAK 2015//, 2015/2017 oraz Dorota Nieznalska, //Dar Gdańska dla Krakowa//, 2017, fot. R. Sosin8

Kolekcja wokół MOCAK-u

Kolekcja wokół MOCAK-u to grupa prac znajdujących się w przestrzeni wokół Muzeum. Projekt odnosi się do czterech zagadnień: Holocaustu, historii sztuki, historii polityki oraz interwencji w przestrzeni publicznej.

fot. Rafał Sosin9
Krystian Lupa

Live Factory 2: Warhol by Lupa (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Poziom -1

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK we współpracy z Narodowym Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie otwiera nową przestrzeń w ramach swojej Kolekcji. Pokażemy w niej interaktywną instalację Krystiana Lupy Live Factory 2, zbudowaną na bazie scenografii do jego sztuki Factory 2. Odwiedzający MOCAK będą mogli wejść w obszar pracy, dotknąć ścian i mebli, zasiąść na kopii kanapy Warhola i oglądnąć zapisy z warsztatów teatralnych, które poprzedzały powstanie spektaklu.

Wystawy zewnętrzne

Edward Dwurnik, //Obława na groźnego bandytę//, Kolekcja MOCAK-u, budynek C7, poziom 4, fot. R. Sosin10

Malarstwo z Kolekcji MOCAK-u w Akademii Górniczo-Hutniczej

Miejsce: Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie | budynki: A-0, Klub Profesora, poziom 0 C7, Wydział Humanistyczny, poziomy 0 i 4 U2 / rektrutacja, poziom 0

W naszym wyborze wzięliśmy pod uwagę szczególne okoliczności ekspozycyjne. Dzieła są kierowane do ambitnych, młodych ludzi, stojących przed wyzwaniem zawodowym. Czekająca ich sytuacja wymaga siły, koncentracji, krytycyzmu i zdecydowania. Kontakt ze sztuką ma wielki wpływ na potrzebę określenia samego siebie. Rolą prezentowanych obrazów – oprócz „kierowania na sztukę” – jest podkreślenie wagi postawy krytycznej i ideowo niezależnej.