OutlineMocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Przejdź do głównej treści
Languages

MOCAK Forum 1/2012 [3]

MOCAK Forum 1/2012 [3]

Spis treści

Wstęp
Kultura popularna, czyli twórcza niesubordynacja - Samuel Nowak
Przyjemności popularne
Ciała elitarne, ciała popularne. Tenis kobiecy w perspektywie studiów kulturowych - Michał Gulik
„Tak złe, że aż dobre." Paradoksy oceny w kulturze - Kaja Klimek
Kultura popularna 3.0 - Joke Hermes
Postfeminizm i co dalej? - Angela McRobbie
Kultura ekranu a dzieciństwo - Dafna Lemish
Rozmowy
Galeria Otwarta - z Rafałem Bujnowskim o sztuce na billboardach rozmawia Maria Anna Potocka
Ja nie znam się na popkulturze - o relacji popkultury i sztuki z Andą Rottenberg rozmawiają Julita Kwaśniak i Katarzyna Wąs.
Passive/Active - o kulturze 2.0 i nadziejach pokładanych w nowych mediach z Mirosławem Filiciakiem rozmawiają Katarzyna Wincenciak i Iwona Wojnarowicz
Popkultura jest polityczna - o popkulturze, uniwersytecie i polityce z Richardem Dyerem rozmawia Samuel Nowak
Esej wizualny
Nienawidzimy wszystkich - Laura Pawela (esej wizualny)
Utopie są wśród nas - komentarz Anny Taszyckiej do eseju wizualnego Laury Paweli.
Teksty
Otwieranie się oczu Szapocznikow na świat realny - Agata Jakubowska
Krytyka 2.0 - Adam Kruk
Rozsadzając ramy strefy Reality TV. Rozważania wokół I-Be AREA Rayana Trecartina - Travis Jeppesen
Felietony - dwugłos
Dlaczego nie lubię popkultury? - Mike Urbaniak
Dlaczego lubię popkulturę? - Joanna Pawluśkiewicz
Edukatornia
Odpowiedzialny czy uwikłany? Rozmowy z artystami o edukacji muzealnej - Elżbieta Sala
Dwuznaczne historie - Elżbieta Sala
Rysunki Andy’ego Warhola dla najmłodszych - Iwona Wojnarowicz
Recenzje
Z głową w snach - Sebastian Frąckiewicz
By zrozumieć, trzeba znać kontekst - Łukasz Gazur
W MOCAK-u
Po drugiej stronie lustra. O szukaniu tropów i czytaniu z fragmentów Archiwum Mikołaja Smoczyńskiego - Anna Sulich-Liga
Nic dla mnie nie ma. Dlaczego powstają muzea kobiet? - Elżbieta Sala

PRZYJEMNOŚCI POPULARNE

Istnieje kilka opowieści dotyczących kultury popularnej. Pierwsza postuluje termin kultury masowej, posługuje się niezwykle krytycznym językiem odziedziczonym po szkole frankfurckiej, dyskredytuje prawie każdy popularny artefakt i tekst. Popkultura, w przeciwieństwie do sztuki, jest w tym ujęciu manipulacją i oszczerstwem, antydemokratyczną siłą, która zniewala umysły zachodnich społeczeństw i kolonizuje coraz to nowe obszary globalnej wioski. Wolisz Modę na sukces niż nowy spektakl według Sarah Kane? Już po tobie, zawładnęła tobą masowa papka.

Kolejna narracja jest nieco bardziej umiarkowana: kultura popularna ma swoje dobre i złe strony. W sumie już nie wiadomo, co jest gorsze: wściekły atak na przemysł kulturalny czy rozmiękczona ambiwalencja. Jest jeszcze jedna, bardziej współczesna wersja tej opowieści: niegdysiejsza kultura popularna rzeczywiście nie była najwyższych lotów, ale za to teraz jesteśmy świadkami pojawienia się nowych jakości w kulturze masowej. Argumentami na rzecz tej tezy są zwykle seriale telewizyjne związane z fenomenem tak zwanej telewizji jakościowej (quality TV) – któż z nas nie oglądał przynajmniej jednego odcinka Gotowych na wszystko, Zagubionych czy Ally McBeal? Cóż, trzeba jednak przyznać, że te trzy narracje są chybione. Dlaczego? O tym przede wszystkim traktuje niniejszy numer „MOCAK Forum”.

Samuel Nowak
(redaktor numeru)


Dofinansowano ze środków
Ministerstwa Kultury
i Dziedzictwa Narodowego

 

 

Nakład wyczerpany