Mocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Languages

Publikacje

Krzysztof M. Bednarski. Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei

Publikacja podsumowuje dotychczasową twórczość Krzysztofa M. Bednarskiego. Oprócz bogatej części ilustracyjnej zawiera kalendarium, szczegółowy wykaz wystaw i bibliografię opracowane przez Marylę Sitkowską, a także eseje Wiesława Gumuły, Łukasza Kropiowskiego, Achillego Bonita Olivy, Marii Anny Potockiej oraz wywiad z artystą przeprowadzony przez Martynę Sobczyk.

Boris Lurie. Pop-art po Holokauście

Katalog wystawy obok wysokiej jakości reprodukcji i fotografii prac zawiera pierwsze polskie tłumaczenia prozy i wierszy Borisa Luriego (w tym obszerne fragmenty powieści Dom Anity), kalendarium jego życia, a także eseje Marii Anny Potockiej i Bartosza Kwiecińskiego. Na dołączonej płycie znajduje się wywiad z Gertrude Stein wspominającą artystę.

Muntean/Rosenblum. Ranny, który może chodzić

Oprócz wysokiej jakości zdjęć i reprodukcji prac katalog zawiera esej Marii Anny Potockiej poświęcony odniesieniom duetu Muntean/Rosenblum do realizmu, tekst Axela Stockburgera dotyczący funkcjonowania sztuki wobec rozwoju nowych technologii, a także kalendarium performansów artystów.

Pracownia Łukasza Skąpskiego

Katalog ekspozycji, na której zaprezentowano twórczość studentów i absolwentów Pracowni Fotografii i Strategii Artystycznych, prowadzonej przez Łukasza Skąpskiego w Akademii Sztuki w Szczecinie.

Wielogłos o Zagładzie

Publikacja podejmuje problem obrazowania i interpretowania Holokaustu. Muzeum poprosiło 100 osób: filozofów, historyków, literaturoznawców, psychiatrów, artystów, kuratorów i pisarzy o odpowiedź na pytania, które wydają się dziś najważniejsze – między innymi o pamięć i sposób opisywania Holokaustu oraz granice wolności twórczej w mówieniu o nim. Jest to więc książka nie tyle o Zagładzie, ile o odpowiedzialności za nią, postrzeganą oczyma czołowych polskich i zagranicznych intelektualistów.

Guillaume Apollinaire Kroniki artystyczne, t. 1: 1902–1911

Kroniki artystyczne, t. 1: 1902–1911 Guillaume’a Apollinaire’a to zbiór artykułów i tekstów krytycznych o sztuce współczesnej publikowanych od 1902 roku do końca życia autora, czyli do roku 1918, w prasie i katalogach wystaw. Książka po raz pierwszy ukazała się w 1960 roku w wydawnictwie Gallimard i powstała dzięki pracy francuskiego redaktora L-C. Breuniga, który zamieszczone w tomie teksty zebrał z rozproszonych publikacji i ułożył w porządku chronologicznym, a także opatrzył przedmową i przypisami.

Nagroda Fundacji Vordemberge-Gildewart 2018

Katalog wystawy konkursowej. Coroczny konkurs stypendialny Fundacji Vordemberge-Gildewart odbywa się w różnych krajach. W 2018 roku odbyła się druga jego polska edycja.

Ojczyzna w sztuce

Katalog wystawy z najważniejszego cyklu MOCAK-u zawiera reprodukcje prac 60 artystów oraz teksty autorstwa między innymi: Mieczysława Porębskiego, Stanisława Obirka oraz Włodka Goldkorna, którzy z różnych perspektyw przyglądają się pojęciu ojczyzny oraz jego kontekstom.

Friedrich Vordemberge-Gildewart. Do absolutu poprzez abstrakcję

Towarzysząca wystawie Friedricha Vordembergego-Gildewarta obszerna publikacja oprócz reprodukcji dzieł zawiera kalendarium i wybór pism artysty (po raz pierwszy tłumaczonych na języki polski i angielski) przygotowane przez Delfinę Jałowik, esej Arty Valstar-Verhoff. rozmowy z Augustem Vordembergem – jego bratankiem i ostatnim żyjącym krewnym – oraz z Dietrichem Helmsem, a także esej Marii Anny Potockiej.

Zofia Posmysz. Szrajberka. 7566. Auschwitz 1942–1945

Publikacja stanowi zbiór wspomnień i opowieści Zofii Posmysz, więźniarki obozów koncentracyjnych, a następnie dziennikarki i pisarki przywracającej pamięć o Holokauście, zarejestrowanych przez Marię Annę Potocką. Książce towarzyszy film DVD zawierający świadectwo Zofii Posmysz nagrane w 2012 roku.