Mocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Languages
Przejdź do wystawy

Puls utopii – rozbłyski w ciemni. Christoph Schäfer

Opublikowano: 27.06.2016

Na elewacji budynku Muzeum prezentujemy kolejny baner w ramach projektu Ines Doujak i Olivera Resslera. Jego część stanowi tworzenie przez zaproszonych artystów i aktywistów koncepcji banerów, które ukazują utopijne projekty.

Przez najbliższy miesiąc (26.6–21.7.2016) eksponujemy pracę:

Christoph Schäfer, Międzymiastowa gezyfikacja | Intercity Gezification, 2014

Christoph Schäfer rysuje panoramę podzieloną liniami okopów, pełną słów i rzeczy. Błękitne litery umieszczone wzdłuż linii horyzontu tworzą napis: „JAK PRZEJĄĆ KONTROLĘ NAD GRZĄSKIM TERENEM SPOŁECZEŃSTWA, W KTÓRYM ZNIESIONO REGULACJE PRAWNE. UPRZESTRZENNIENIE KONFLIKTU”. Odpowiedzią może być „PRAWO DO MIASTA” i „POŁĄCZENIE WALK MIEJSKICH”. Wszystkie slogany odnoszą się do myśli Henri Lefebvre’a, który zasugerował w 1972 roku, że walka o wyzwolenie i równość będzie rozgrywać się w przestrzeni miejskiej, a nie w fabrykach.

Z prawej strony możemy zobaczyć schematyczny plan Stambułu z dzielnicami takimi jak Sulukule czy Tarlabasi, które podlegały rozbiórce w ramach gentryfikacji. W 2013 mieszkańcy rozpoczęli walki z policją, wywołane wycinką drzew w miejskim parku Gezi. Był to największy ruch protestacyjny w historii Turcji. Przedmioty codziennego użytku jak telefony komórkowe, garnki, patelnie, butelki alkoholu zostały przemienione przez mieszkańców Stambułu w narzędzia oporu podczas protestów w parku Gezi i na placu Taksim.

Po przeciwnej stronie przedstawiony został Hamburg. Znów widzimy nazwy obszarów stawiających opór gentryfikacji. W Hamburgu działa silny ruch Recht auf Stadt (Prawo do Miasta), który przeciwstawił się eksmisji lokatorów budynków przeznaczonych do rozbiórki. Na przełomie 2013 i 2014 roku mieszkańcy dzielnicy połączyli swoje siły z upolitycznionymi, lewicującymi kibicami FC St. Pauli, anarchistyczną Rote Flora oraz miejscowymi artystami. Na banerze widzimy „narzędzia protestu” – megafony używane przez All-Women Megafon-Choir oraz szczotki toaletowe – symbol udanego buntu przeciwko prawu policji do zatrzymywania i przeszukiwania ludzi w obszarach zwanych „Strefami Zagrożenia” („Danger Zones”). Solidarność odmiennych światopoglądowo środowisk stanowi zapowiedź globalnego połączenia sił w walce o prawa człowieka do przestrzeni miejskiej.