Mocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Languages
Przejdź do wystawy

Rune Eraker. Wysiedleni


Katalog prezentuje cykl czarno-białych fotografii zatytułowany Zapach tęsknoty (The Smell of Longing). Zdjęcia były wykonywane od 1988 roku, są dokumentacją podróży po 22 krajach, których mieszkańcy cierpią z powodu wojen, represji politycznych, głodu. Zwracają uwagę na powody, dla których ludzie zmuszani są porzucać swoje korzenie i szukać schronienia w obcym kraju. Dokumentując codzienne sytuacje z ich życia, z wojną i tragedią w tle, artysta skupia się na przyczynach uchodźstwa.

Rune Eraker (ur. 1961) – fotograf dokumentalny. Od 1990 roku członek agencji fotograficznej Hollandse Hoogte. Prowadzi grupę redagującą magazyn „Norwegian Journal of Photography”. W 2002 roku zdobył amerykańską nagrodę Society for News Design za serię Demokratyczna Republika Konga, a w 2009 uzyskał norweski tytuł Freelancer of the Year.
Serie fotograficzne Rune Erakera są mocno osadzone w estetyce klasycznych europejskich reportaży.

Rune Eraker nad swoim cyklem Zapach tęsknoty pracował długo. Seria ta, rozpoczęta pod koniec lat 80. XX wieku i udostępniona odbiorcy w roku 2005 w postaci albumu z reportażami napisanymi przez Gunnara Kopperuda, zawiera obrazy terenów zapomnianych czy też prowincjonalnych konfliktów rozgrywających się w krajach Afryki, Ameryki Południowej, Azji i Europy. Przedmiotem zainteresowania norweskiego fotografa są mieszkańcy tych obszarów, partyzanci, żołnierze i uchodźcy. Eraker fotografuje wyłącznie w technice monochromatycznej, małoobrazkową kamerą, sporadycznie używając też formatu panoramicznego. Jego sposób pracy nasuwać może skojarzenia z humanistycznym fotoreportażem sprzed 20 i więcej lat, to znaczy z czasów, kiedy działania wielu fotoreporterów nosiły jeszcze znamiona uprawiania fotodziennikarstwa. Stylistyka tych zdjęć przypomina też najlepsze czasy agencji Magnum, a więc są to pełne kadry z czarną negatywową ramką, w których podczas ciemniowej procedury sporządzania odbitek nie ingerowano zbyt mocno w kształt wywoływanego obrazu. Używany często przez Erakera szerokokątny obiektyw nie rozbija perspektywy kadru, nie dynamizuje fotografowanych sytuacji, jak ma to miejsce we współczesnej fotoreporterce, lecz jest jak gdyby naturalnym przedłużeniem oczu fotografa, który zawsze stoi bardzo blisko rejestrowanych zdarzeń.

Fragment eseju Wojciecha Wilczyka Czyste obrazy


autorzy tekstów: Rune Eraker, Krzysztof Miller, Wojciech Wilczyk
język publikacji: polski i angielski
przekład: William Brand, Anna Wolna
redakcja i korekta tekstu angielskiego: Anda Macbride
projekt graficzny, DTP: Rafał Sosin
liczba stron: 176
format: 210 x 270 mm
ISBN 978-83-62435-06-7
rok wydania: 2014

Katalog wydany w związku z wystawą:
Rune Eraker Wysiedleni
kurator: Delfina Jałowik
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
14.2–27.4.2014