OutlineMocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Przejdź do głównej treści
Languages

//Audycja o sztuce//. Manfred Grübl / Leonardo da Vinci

Audycja o sztuce. Manfred Grübl / Leonardo da Vinci

11.07.2017 godz. 12

Opublikowano: 10.07.2017

MOCAK zaprasza na wakacyjne spotkania na wystawie Sztuka w sztuce. Codziennie od wtorku do piątku o godzinie 12 zwiedzający Muzeum będą mieli okazję posłuchać komentarza i interpretacji przedstawionych przez jednego z pracowników merytorycznych MOCAK-u. Podstawą Audycji będzie odniesienie do dzieła sztuki, które stało się inspiracją dla współczesnego artysty. W trakcie spotkań zostaną poruszone szersze wątki dotyczące relacji sztuki dawnej ze sztuką współczesną. Audycje odbędą się w sali wystawienniczej przy wybranym dziele sztuki.

Od 11 do 14 lipca o godzinie 12 Maciej Kłuś, rzecznik prasowy Muzeum będzie opowiadać o pracach Manfreda Grübla.

Maciej Kłuś – rzecznik prasowy MOCAK-u. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, na którym studiował zarządzanie kulturą, filozofię oraz controlling i doradztwo gospodarcze. Interesuje się literaturą, a także związkami filozofii z ekonomią.

Manfred Grübl
(1965, Austria)
bez tytułu, 2010, fotografie
La Joconde / Paris, 2010, video, 1 min 41 s
Mona Lisa, 2006, fotografia
courtesy M. Grübl

Artysta wskazuje na dwa skrajne zjawiska w relacji świata sztuki do arcydzieł. Z jednej strony otacza się je przesadną ochroną, wskutek czego oryginał staje się niedostępny dla przeciętnego widza. Z drugiej, wizerunki tych samych prac są wykorzystywane w kontekstach uwłaczających ich szczególnemu statusowi. Kopiowane i reprodukowane na tysiącach gadżetów stają się elementem kultury konsumpcyjnej czego przykładem może być zaprojektowana przez artystę popielniczka. Manfred Grübl podjął dwie próby zbliżenia się do sławnej Mona Lisy w Luwrze, które udokumentował na fotografiach i wideo. Pierwsza zakończyła się porażką – artyście nie udało się nawet podejść do bariery otaczającej obraz, za drugim razem – dzięki pomocy statystów – przekroczył dozwoloną granicę, co doprowadziło do interwencji pracowników ochrony.